fruit-2367029_1920  Wiosna to dla niektórych z nas taki mniejszy “Nowy Rok” – czas na wiosenne porządki, postanowienia porzucenia samochodu na rzecz jazdy na rowerze czy spaceru i zadbania o swoją dietę. Czy detoks złożony z samych owoców to dobry pomysł? Poznaj wady i zalety diety owocowej.

Dieta owocowa ma swoich zwolenników, którzy wybierają do swoich codziennych posiłków kilka rodzajów owoców surowych, gotowanych, duszonych, a także pieczonych (najlepiej ze skórką – ponieważ ta posiada wiele błonnika) i wyłączają owoce suszone.  Owoce to źródło wody, witamin, minerałów i cukrów prostych. Średnia zawartość kalorii to ok. 60 kcal w 100 g (z diety wykluczony jest banan i awokado, ponieważ zawierają zbyt dużą dawkę kalorii). Między przygotowywanymi posiłkami (np. sałatki) pije się niegazowaną wodę mineralną, zieloną herbatę lub różnego rodzaju napary (podczas stosowania diety nie można spożywać alkoholu). W ciągu (z założenia) trzech dni można zrzucić nawet 3 kg i oczyścić organizm. Po tym okresie powraca się do normalnego odżywiania poprzez wprowadzanie lekkich, ale urozmaicony posiłków, stopniowo jeden po drugim.

Ale…

Wydawać by się mogło, że to świetny sposób na zrzucenie niechcianych “boczków”, jednak zbyt długie poleganie na “diecie cud” może doprowadzić do wyniszczenia organizmu. Potrzebna jest odpowiednia ilości energii niezbędnej do funkcjonowania. Żeby ją dostarczyć przez same owoce, zdrowa dorosła kobieta o wadze ok. 60 kg musiałaby zjeść ich 4, a nawet 5 kg na dzień!

apples-634572_1920

Wady i zalety diety owocowej

Z pewnością chęć zadbania o zdrowe odżywianie jest rewelacyjnym pomysłem, a owoce to najlepszy sposób na dostarczenie witamin (przede wszystkim C) i błonnika (przy okazji jest to szybki i prosty sposób na przygotowywanie posiłków) – jednak bez dostarczania innych wartości odżywczych może doprowadzić do ryzyka zachorowania na cukrzycę ze względu na dostarczanie ogromnych ilości wspomnianych cukrów prostych, co nie pozwoli na utrzymanie odpowiedniej ilości glukozy we krwi. Zrównoważona dieta to także wapń, białko, kwasy tłuszczowe, magnez i witaminy (inne niż C), bez których może dojść do zaburzenia układu nerwowego i mięśniowego, niedokrwistości, czy łojotoku skóry – jednak dzięki niej możemy pozbyć się szkodliwych toksyn z naszego organizmu.

Zachowaj zdrowy rozsądek!

Do każdej zmiany w sposobie odżywania należy się odpowiednio przygotować i zapytać o jej wpływ specjalisty. Ilość zalecanej dziennej dawki wody (2,5 l) również usuwa szkodliwe substancji z organizmu, a połączenie tego nawyku z treningiem z pewnością wpłynie pozytywnie na nasze samopoczucie. Tak jak w każdej innej sytuacji należy zachować zdrowy rozsądek i być świadomym konsekwencji wyboru.

A Wy próbowałyście kiedyś wiosennego detoksu? Dajcie znać w komentarzach!

Poprzedni
Następny