MG_15731

fot. Portrecisze

„Nie mam motywacji.” Jak często mówisz te słowa? Temat budowania i podtrzymywania motywacji jest bardzo skomplikowany. Jedno jest pewne – MOTYWACJĘ MASZ ZAWSZE. Pytanie tylko do czego i na jakim poziomie?

Zaczęłyśmy od określania Twojego celu. Znasz swoje wartości, poznałaś tożsamość, zaznajomiłaś się ze swoimi blokującymi strategiami, ostatnio rozpatrzyłaś swój cel w szerokim ujęciu, za pomocą metody SMART. Skoro już tak wiele wiesz o celu, czas przejść do motywacji. Podpowiem Ci, jak zmotywować się do zmiany stylu życia.

Czym jest motywacja?

Motywacja z łac. motivus ‘ruchomy’ od motus ‘ruch’. Czyli jest to stan, kiedy podejmujesz jakiś ruch, działanie. Jeśli nie idziesz na siłownię albo nie sięgasz po warzywa, na poczet tych działań wykonujesz inne. Zatem twierdzenie, że motywacji nie masz jest błędne. Ona jest, ale skierowana na inne zachowania. W tym momencie mogę nawiązać do drugiego artykułu, dotyczącego strategii. Działając w sposób szkodzący sobie samej, a przynajmniej oddalający Cię od celu, nadal wymaga to od Ciebie motywacji. Czy pamiętasz, analizę swojej blokującej strategii? Potrafisz odpowiedzieć na pytanie – Jaką korzyść daje Ci wykonywanie tych właśnie czynności?

Zrozumieć motywację

Aby lepiej zrozumieć, na czym polega motywacja, podzielę ją na dwa typy – OPTYMALNĄ i SUBOPTYMALNĄ. Jeśli chcesz być skuteczna, powinno Ci zależeć na motywacji optymalnej. O co chodzi? Optymalna motywacja wynika z głębi Ciebie i jest najlepiej z Tobą zrównoważona (nie mylić z motywacją wewnętrzną). Możemy ją rozbić na trzy perspektywy:

  1. Dopasowana – posiadasz ją, kiedy czujesz że pokonywana przez Ciebie droga do celu MA SENS i jest powiązana z Twoimi wartościami. Wykorzystujesz swoją energię kreatywnie i produktywnie.
  2. Zintegrowana – to perspektywa, w której identyfikujesz się z wykonywanymi zadaniami. Realizujesz czynności w imię swojego wyższego celu. Odczuwasz wtedy zaangażowanie i jesteś w pełni oddana wykonywanej pracy.
  3. Spontaniczna – odczuwasz ją, gdy nie potrafisz wytłumaczyć zainteresowania danymi czynnościami. Pochłaniają Cię w takim stopniu, że tracisz rachubę czasu i czerpiesz z nich olbrzymią przyjemność.
MG_17781

fot. Portrecisze

Zaspokajaj 3 ważne potrzeby

Najskuteczniejsze perspektywy motywacyjne łączą się ze spełnianiem trzech potrzeb psychologicznych: autonomii, relacyjności i kompetencji. Mogą być spełniane w większym lub mniejszym stopniu, jednak brak którejkolwiek z nich, przybliża Cię do perspektyw motywacji suboptymalnej, a to oznacza niższą skuteczność w działaniu.

Potrzeba autonomii to świadomość, że masz wybór i jesteś samodzielna. Nikt nie zmusza Cię do bycia FIT. Nikt nie ma prawa wymagać od Ciebie zmiany stylu życia. To tylko i wyłącznie TWOJA sprawa. Jeśli chcesz – zmieniasz swoje życie, i już.

MG_17551

fot. Portrecisze

Potrzeba relacyjności polega na chęci nawiązywania kontaktu z innymi ludźmi i potrzebie poczucia przynależności. Stąd mądry wybór klubu fitness, specjalisty dietetyka, czy dołączenie do grupy wsparcia w social media jest istotnym zagadnieniem. Jeśli Twój dietetyk nie nawiąże z Tobą żadnej relacji, będziesz czuła się „olana” i potraktowana taśmowo, znacząco zniechęci Cię do utrzymywania diety. Koleżanki na siłowni, czy nowe znajomości na Facebooku istotnie wpływają na chęć do działania.

Potrzeba kompetencji to potrzeba poczucia wyzwania, nauki i rozwoju. W swej naturze posiadamy chęć uczenia się. Nowe ćwiczenia, rozwój sprawności czy umiejętność komponowania posiłków w zdrowszy sposób to kolejne bodźce, które dadzą Ci ogrom satysfakcji z działania i nakręcą do kontynuowania zmian.

Zaspokajanie powyższych potrzeb psychologicznych daje tak dużo dobrej energii, witalności i dobrego samopoczucia, że chcesz więcej! I tak właśnie rodzi się pasja.

MG_18121

fot. Portrecisze

Czas na zadanie!

Odpowiadając na pytania, spróbuj zidentyfikować swoją obecną perspektywę motywacyjną. W artykule nie został poruszony temat motywacji suboptymalnej. Pozwoliłam sobie założyć, że wykonując zadania z poprzednich tekstów, udało Ci się rozważnie określić swój cel. Teraz odpowiedz:

  1. Jak się czujesz wobec założonego celu?
  2. Czy masz poczucie dobrostanu, czy odczuwasz bezsilność lub przymuszenie?
  3. W jakim stopniu zaspokajasz potrzeby psychologiczne (ARK)?
  • Czy rozumiesz, że masz wybór?
  • Czy masz wsparcie i tworzysz relacje?
  • Masz poczucie sensu?
  • Czy czujesz, że się rozwijasz i uczysz?

Podziel się przemyśleniami w komentarzu! A może opowiesz o swojej metodzie na to, jak zmotywować się do zmiany stylu życia?

Poprzedni
Następny