breakfast-1869132_1920  Dieta, zdrowe odżywianie czy proporcjonalna liczba posiłków to tematy najczęściej poruszane w codziennych rozmowach Polaków.

Nierzadko mimo powszechnie dostępnych informacji i publikowanych badań, a czasami nawet ich natłoku czy sprzeczności, tematy te wciąż budzą wiele kontrowersji, powodując jedynie pomnażanie się i tak popełnianych już błędów żywieniowych. O dziwo, jeden z najczęstszych błędów żywieniowych, nie jest popełniany w trakcie spożywania posiłku, a jeszcze przed jego spożyciem.

Niestety w naszym kraju cały czas nie zwraca się zbytnio na jakość jedzenia. Brak czasu na spożywanie regularnych posiłków podczas dnia sprawia, że w pierwszej kolejności sięgamy po produkty najbardziej sycące, niekoniecznie bogate we właściwe wartości odżywcze. Jedynym celem jest szybkie najedzenie się i kontynuowanie dalszych obowiązków w ciągu dnia.

Nie tak to powinno wyglądać

Najprostszym przykładem ukazującym skalę problemu jest np. spożywanie białego pieczywa. Szybkość i prostota przygotowania to czynniki, które wpływają na popularność tego typu posiłków. Zwykła kajzerka podnosi poziom cukru bardziej, niż sam cukier, co już powinno nakłaniać nas do myślenia o jej jakości. Produkty, które wybieramy powinny zawierać jak najwięcej witamin i składników mineralnych, zatem wybierając produkty, w pierwszej kolejności powinniśmy zwracać uwagę na ich odżywczość. Pomimo, iż w dzisiejszych czasach zdrowa, nieprzetworzona żywność jest droższa, warto zainwestować w jedzenie lepszej jakości, gdyż tym samym inwestujemy w nasz organizm. Bogaty w odpowiednie wartości odżywcze posiłek pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie, poziom energii, wygląd czy samopoczucie.

Zwróć uwagę na higienę odżywiania

Kolejnym błędem żywieniowym, nagminnie popełnianym przez wielu Polaków, jest higiena odżywiania. Problem ten jest kwestią wciąż za mało poruszaną przy temacie żywienia, toteż niewielu z nas jest świadomych jego popełniana. Nieodpowiednie porcje, szybkie przeżuwanie czy ignorowanie sygnałów żołądka, iż jesteśmy już najedzeni – to tylko nieliczne zagadnienia związane z higieną odżywiania. Aby nie popełniać tych błędów, w pierwszej kolejności powinniśmy wygospodarować sobie czas, który pozwoli nam na spokojne spożycie posiłku. Porcja powinna zostać dopasowana zgodnie do naszego zapotrzebowania, a kęsy zostać dokładnie przeżute.

Warto pamiętać, iż źle pogryzione jedzenie trudniej się trawi, a co za tym idzie wpływa nie tylko na nasze samopoczucie po posiłku, ale także na cały organizm. Gdy dochodzi do tego również zbyt duża ilość spożytego pokarmu nasz żołądek ma podwójny problem. Moją poradą jest zatem słuchanie własnego organizmu. Jeśli czujemy, iż jesteśmy już najedzeni, nie dokładajmy kolejnych kęsów naszemu żołądkowi.

Przekąski nie są dobrym pomysłem

Częste przekąski, a raczej ich unikanie, to kolejne wyzwanie, które należy podjąć, aby nie popełniać kolejnego błędu żywieniowego, jakim jest podjadanie. Batony, kawałki czekolady lub inne smakołyki są najczęstszym wyborem między posiłkami, lecz niestety nie najlepszym ze względu na ich niską wartość odżywczą. Dodatkowo nierzadko przekąski te spożywane są przez nas w stresowych sytuacjach lub  w wyniku innych przeżywanych przez nas emocji. Pamiętajmy, że taka przekąska, nie rozwiąże naszych problemów, a jedynie częste jej spożywanie może nas przyzwyczaić do jej spożycia, co prowadzi do szeregu różnych, negatywnych konsekwencji. Polecam zatem, aby jeść ok. 3 razy dziennie, zwracając uwagę na jakość produktów i wielkość spożywanych posiłków.

strawberries-498207_1920

Jeden weekend może zniweczyć nasz wysiłek

Kolejnym błędem żywieniowym wśród Polaków jest spożywanie zbyt dużej ilości kalorii/energii, nie tylko podczas dnia, ale także podczas weekendów. Piątek, sobota, niedziela to zdecydowanie dni, w których należy nam się odpoczynek, jednak powinniśmy pamiętać o wyznaczeniu sobie granicy. Pizza, wino i deser to u niektórych synonim dobrego posiłku, relaksu i weekendu. Synonimem tym niestety nie jest spożycie tylu kalorii, które przeciętna osoba powinna spożyć w przeciągu dwóch dni. Nawet pomimo ścisłego przestrzegania diety w ciągu tygodnia, taki weekend pozbawi nas oczekiwanych rezultatów, jakie powinniśmy osiągnąć po weekendzie.

Małe decyzje dają wielkie efekty

Ostatnią kwestią, na którą warto zwrócić uwagę jest łączenie węglowodanów z tłuszczem. Połączenie to jest istną bombą kaloryczną, gdyż węglowodany podnoszą poziom insuliny, powodując tym samym odkładanie się tkanki tłuszczowej. Pizza, zapiekanki, ziemniaki polane tłuszczem, frytki smażone na oleju czy kanapka z masłem i dżemem to typowe przykłady połączenia tych dwóch związków. Jeżeli już więc bardzo mamy ochotę na spożycie posiłku, w którym połączymy te dwa makroskładniki zdecydujmy się na wybranie tylko jednego z nich. Frytki zamiast oleju przyrządźmy w piekarniku, a tłuszcz na ziemniakach zastąpmy solą. Wkrótce zobaczysz, że takie małe decyzję dają wielkie efekty!

Eliminuj błędy żywieniowe

Podsumowując, niestety błędy żywieniowe są częstym towarzyszem naszej codzienności. Dlatego należy skupić się na podstawach i wyeliminować te najczęściej występujące. Wtedy już po krótkim czasie zauważymy pierwsze pozytywne zmiany nie tylko w naszym wyglądzie, ale także w samopoczuciu czy zdrowiu, na którym powinno zależeć nam najbardziej.

A jakie błędy żywieniowe zauważasz u siebie i w jaki sposób sobie z nimi radzisz?

Autor: Bartek Szemraj, trener i dietetyk, Strefa Przemian

Poprzedni
Następny