Prowadzisz firmę? Jesteś właścicielką marki osobistej? A może dopiero zaczynasz przygodę jako bizneswoman i chcesz zaistnieć w sieci?
Prędzej czy później będziesz potrzebowała strony internetowej, za pomocą której pokażesz nie tylko swoją ofertę (produkt czy usługę), ale również kogoś kto za nią stoi – czyli SIEBIE. A co za tym idzie będą Ci potrzebne profesjonalne zdjęcia wizerunkowe, które w naturalny i autentyczny sposób przedstawią Twoją profesję, pasję i osobowość. Jak przygotować się do sesji wizerunkowej?
Jako fotografka kobiet i kobiecych biznesów z doświadczenia wiem, że największą bolączką z jaką się zmagacie jest brak świadomości, jakich zdjęć potrzebujecie. Rzadko która z Was przychodzi do mnie z gotową koncepcją swojej sesji zdjęciowej albo wytycznymi od projektanta strony internetowej. Dlatego postanowiłam przygotować dla Was mini poradnik na temat top 6 zdjęć typu must have na stronę internetową i do wykorzystania na portalach społecznościowych.
Wzrok w bok
Bardzo często proszę moje klientki, aby w trakcie sesji spojrzały gdzieś w bok, poza kadr. Dlaczego? Nasz mózg chce naturalnie podążać za linią wzroku, aby zobaczyć na co patrzy osoba na zdjęciu.
Zatem takie zdjęcie możesz wykorzystać w sytuacjach, kiedy chcesz, aby odbiorca podążał za Twoim wzrokiem w konkretne miejsce. Co więcej odbiorca jest bardziej skłonny wcisnąć przycisk call to action (np. kontakt / zapisz się na newsletter / kup kurs, itp.) jeśli właśnie na to „patrzysz” na fotografii.
Zdjęcia w poziomie
Zdjęcia w pionie są jak najbardziej OK, ale to zdjęcia poziome są bardziej praktyczne do wykorzystania na stronie internetowej, czy też jako baner na Facebooku lub w reklamie. Zdecydowana większość zdjęć na stronach internetowych jest właśnie w poziomie. Poza tym w razie potrzeby zdjęcie w poziomie możesz wykadrować do kwadratu lub pionu, aby dopasować do odpowiedniego szablonu czy miejsca na stronie.
Co więcej, świat widzimy horyzontalnie dlatego zdjęcia poziome są bardziej naturalne dla naszego oka. Oczywiście nie wszystkie zdjęcia na stronę www muszą być w poziomie! To wszystko zależy projektu strony, dlatego najlepiej będzie jeśli przed sesją zapytasz swojego projektanta strony internetowej o wytyczne do zdjęć.
Pusta przestrzeń na zdjęciu na Twój tekst
Jak przygotować się do sesji wizerunkowej? Z pewnością przyda Ci się zdjęcie z tzw. negative space, czyli pustą przestrzenią do wypełnienia treścią. Takie zdjęcia są powszechnie wykorzystywane w postach / banerze na Facebooku czy w reklamach. Przekaz może być dodatkowo wzmocniony jeśli na zdjęciu patrzysz w miejsce potencjalnego tekstu. Jak już wcześniej wspomnieliśmy obserwujący podąży za Twoim wzrokiem.
Posty na bloga
Jeśli piszesz lub planujesz pisać bloga, zrób listę tematów, które będziesz poruszać a następnie pomysły na zdjęcia, które pomogą te tematy zwizualizować. Na przykład jeśli jesteś dietetyczką, jak Monika ze zdjęcia poniżej i planujesz napisać artykuł o właściwościach odżywczych pomidorów w diecie, wówczas zdjęcie z głównym bohaterem artykułu nada się idealnie.
Detale i zbliżenia
Zbliżenia czy zdjęcia detali w postaci istotnych atrybutów Twojej marki osobistej jest fajnym urozmaiceniem zdjęć na Twojej stronie, portalach społecznościowych czy na blogu. W moim przypadku idealnym atrybutem jest aparat fotograficzny. A dla Dominiki, która jest logopedą i wspiera swoją wiedzą innych kolegów po fachu, może być np. ulotka jednego z jej kursów.
Klasyczny portret zwany headshot!
Nie obejdzie się bez przynajmniej jednego klasycznego, bliskiego portretu, na którym Twój wzrok i piękny uśmiech skierowany jest prosto w obiektyw. Tak jakbyś nawiązywała kontakt wzrokowy z odbiorcą.
Zdjęcie powinno być dobrze oświetlone a tło czyste ( tzn. bez zbędnych rozpraszaczy) i niekoniecznie mam tu na myśli tło studyjne. Ty grasz tu główne skrzypce i Ty musisz być na pierwszym planie. Ale to co najistotniejsze w portrecie to Twoje oczy – niech błyszczą pewnością siebie i przyciągają Twoich odbiorców jak magnes!
Taki portret jest uniwersalny i równie dobrze możesz go wykorzystać na innych portalach społecznościowych jak np. LinkedIn czy w mailingu. Nie musi być on bardzo formalny. Najważniejsze, abyś była na nim sobą i aby był spójny z pozostałymi zdjęciami wykorzystanymi na stronie jak i z całą identyfikacją wizualną Twojej marki osobistej.
Kilka dodatkowych wskazówek
Pokazuj backstage lub sneak peek tego co tworzysz! Pamiętaj, że ludzie chcą Cię lepiej poznać. Chcą widzieć nie tylko efekt końcowy Twojego produktu, ale również jak go tworzysz, albo pakujesz.
A może pokażesz jak nawiązujesz relacje z klientami np. jak z nimi rozmawiasz czy pracujesz?
Jak przygotować się do sesji wizerunkowej? Zaprezentuj się czasem od innej strony. Być może tej bardziej wyluzowanej, prywatnej, zwariowanej? Pokaż swoją osobowość poza godzinami pracy. Nie bój się pokazać naturalnych emocji i radości. Takie zdjęcia wzbudzają największe zaufanie i otrzymują najwięcej pozytywnych reakcji.
Pamiętaj, że używając SWOICH prawdziwych zdjęć zamiast stockowych nawiązujesz relacje z odbiorcami, dzięki czemu zdobywasz ich zaufanie. Twoi potencjalni klienci zanim cokolwiek od Ciebie kupią muszą Ci zaufać. Oni chcą Cię poznać, aby się zorientować jak to jest pracować z Tobą, więc zawsze bądź szczera w tym co robisz, mówisz i pokazujesz.
Mam szczerą nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci odpowiednio przygotować listę kadrów na stronę internetową i do mediów społecznościowych. Łap zatem kartkę i długopis i stwórz listę pomysłów na zdjęcia dopasowane do Twojego biznesu.
Autorka: Agnieszka Tarajko-Bąk – żona z miłości, matka z powołania, fotografka z pasji. Akredytowany fotograf dziecięcy i rodzinny a także kobiecy. Dla fotografii porzuciła pracę w korporacji i spełnia się w uwiecznianiu momentów, chwil, wydarzeń tych ważniejszych i codziennych. Maluje światłem i kolorem. Poprzez fotografie pokazuje autentyczne i niepowtarzalne emocje oraz naturalne piękno, które jest w każdym z nas. Fotografuje i filmuje dzieci, rodziny, porody a także intensywnie wspiera przedsiębiorcze kobiety w budowaniu ich profesjonalnego wizerunku w sieci. Twierdzi, że nie ma niefotogenicznych kobiet – są tylko źle sfotografowane. Zdjęcia Agnieszki możecie zobaczyć na instagramie , facebooku oraz w portfolio.
*Wszystkie zdjęcia w artykule są autorstwa Agnieszki Tarajko-Bąk.
Temat Cię zainteresował? Sprawdź również:
- Jak wzmocnić markę podcastami?
- Rola mediów społecznościowych w biznesie
- Canva w biznesie – czym jest i dlaczego warto z niej korzystać?
- Własny biznes – jak zacząć? Jaką formę działalności wybrać? Z czego możesz skorzystać na start? Sprawdź!
- Bezpłatna reklama w Social Media, która zwiększy Twoją sprzedaż