Zerknij koniecznie

canva

Rola mediów społecznościowych w biznesie

Media społecznościowe mimo, że z nami są już od wielu lat, nadal traktowane są w biznesie po macoszemu. Na szczęście marki widzą coraz większy potencjał Social Mediów (SM) w biznesie.

Od 3 lat możemy zauważyć wzrost aktywności profili marek w mediach społecznościowych, szczególnie na Instagramie. Głównie działania skupiają się na Facebooku i Instagramie, które to mediaspołecznościowe w Polsce są najbardziej popularne.

W Social Mediach są nie tylko dzieciaki, co przez lata było powtarzane przez pseudo znawców tematu. Już nawet na TikToku pojawia się coraz więcej osób 20+ gdzie jeszcze 2 miesiące temu większą grupą odbiorców były dzieci w wieku 13-17 lat. Co ciekawe TikTok jest najszybciej rozwijającym się portalem społecznościowym (również w Polsce).

Rola mediów społecznościowych w biznesie

Źródło: https://mobirank.pl/2020/02/09/raport-generazja-z-i-uzytkownicy-tiktoka-w-polsce/

Budowanie społeczności (która jest kluczowa) w mediach społecznościowych wcale nie jest łatwa. Społeczność to grupa osób, która nie tylko Ci ufa, ale także jest zainteresowana Twoim produktem. To Ty musisz znaleźć najlepszy sposób jak dotrzeć do Twojej społeczności. Na początku najpierw należy określić KIM jest Twoja społeczność. Bardzo pomaga określenie persony, co warto zrobić na samym początku otwierania własnego biznesu. To znacznie ułatwia ułożenie planu działania.

Rola mediów społecznościowych w biznesie

 Jeśli jesteś artystką i malujesz obrazy – Twoim miejscem będzie Instagram (oraz Pinterest, jeśli chcesz sprzedawać swoje obrazy również poza granice Polski). Od niedawna Pinterest umożliwił tworzenie kampanii reklamowych na Pintereście, które pozwalają dotrzeć do nowej grupy odbiorców – można promować piny, które odsyłają do strony www lub profilu.

Zastanów się co jest Twoją mocną stroną, jaka jest Twoja grupa docelowa i dopasuj pod to portal społecznościowy. I co najważniejsze – nigdy nie mów nigdy. To, że wydaje Ci się, że na TikToku nie ma Twojej grupy docelowej, może się okazać błędnym myśleniem. Sama też przez długi czas myślałam, że są tam tylko i wyłącznie dzieciaki. Kiedy założyłam konto na TikToku, zobaczyłam jak bardzo się myliłam i jak wartościowy jest content. Nie bez powodu jest tam na przykład luksusowa marka Dior. 

Dlaczego warto być obecnym jako marka w mediach społecznościowych?

Pierwszym najistotniejszym powodem jest to, że prowadząc profile w mediach społecznościowych możesz w łatwy sposób dotrzeć do nowych Klientów (nawet organicznie, oczywiście wiedząc jak działają media społecznościowe, a także mając wiedzę o algorytmach).  Specyfika Facebooka różni się od Instagrama, dlatego warto pamiętać aby nie kopiować treści publikowanych na jednym z portali na drugi (możesz jedynie publikować takie samo Stories na IG jak relacje na FB). W dalszej części artykułu przedstawię czym różni się Facebook od Instagrama i jak skutecznie działać na obu portalach społecznościowych.

Kampanie płatne w Social Mediach, czyli jak rozreklamować swój biznes

Media społecznościowe to nie tylko działania organiczne, ale również bardzo skuteczne działania płatne. Wiele razy spotkałam się z opiniami, że media społecznościowe nie sprzedają, co jest błędnym myśleniem. Dobrze sprecyzowana grupa docelowa ma ogromny wpływ na sukces kampanii reklamowych. Tym samym, aby sprzedawać w mediach społecznościowych, musisz najpierw określić kto jest Twoją grupą docelową (i nie…Twoją grupą docelową nie są wszyscy). Jeśli nie wiesz jak dotrzeć do Twojej grupy docelowej przy pomocy mediów społecznościowych lub nie wiesz, że kampanie reklamowe trzeba optymalizować – lepiej oddaj te działania specjalistom.

Uczenie się metodą prób i błędów na małych budżetach jest fajne, ale aby osiągąć spektakularne efekty potrzeba wiedzy i doświadczenia.  Ważne! Aby prowadzić działania reklamowe na Facebooku czy Instagramie, trzeba mieć profil marki.  To kolejny argument za tym, aby założyć profil marki (a nie działać tylko na profilu prywatnym) na wybranym portalu (lub portalach) społecznościowym. 

Rola mediów społecznościowych w biznesie

Najprostszym sposobem, aby reklamować swoje produkty na profilu (zaangażowana społeczność to podstawa) jest oznaczanie ich na zdjęciach. Aby tego dokonać, musisz mieć sklep przenoszący do strony www, gdzie odbywa się płatność (póki co, bo niebawem mają wprowadzić płatności z poziomu Social Mediów).

W przypadku reklamy usług np. Doradztwo, warto nagrać filmik, gdzie krótko i na temat opowiesz ktoś powinien skorzystać z Twoich usług. Tak jak w każdym nagraniu marketingowym, warto nakreślić problem i dać odpowiedź. Np. Chcesz zmienić pracę, ale nie wiesz jak to zrobić? Skorzystaj z usług doradztwa, które pomogą Ci odnaleźć Twoje mocne strony i znaleźć pracę marzeń. To tak oczywiście w skrócie, ale już zapewnie wiesz o co chodzi.

Aby zwrócić uwagę odbiorcy musisz nie tylko odpowiednio określić grupę docelową do kampanii reklamowych, ale także stworzyć odpowiednią kreację (zdjęcie, grafika) jak i również optymalizować kampanie reklamowe w oparciu o statystyki w menadżerze reklam. Tak, zgadza się – skuteczne kampanie reklamowe robimy TYLKO i wyłącznie z poziomu menadżera reklam, a nie klikając w przycisk ,,Promuj post’’ na stronie firmowej na Facebooku.

Sprawdź również: Home office i aplikacje mobilne ułatwiające pracę z domu

Jak skutecznie działać na Facebooku, a jak na Instagramie

Oba portale społecznościowe mają jednego Właściciela, ale rządzą się swoimi prawami. Jak się zapewne domyślasz – Instagram to głównie dobrej jakości zdjęcia i mała uwaga na opis. Błąd! Oczywiście pierwszym elementem, który przyciąga na dany profil są piękne zdjęcia, dlatego zadbaj o ich jakość i niebanalność. Drugim elementem jest opis. Czasy, gdy wystarczały 2 słowa + kilka hashtagów minęły bezpowrotnie.

Oczywiście nie mówię o tym, by pisać elaboraty na profilu marki (na to mogą pozwolić sobie wartościowi influencerzy). Zadbaj o to, aby zaangażować swoją społeczność. Możesz zadać pytanie, podpytać o coś, poprosić o polecenie. Wszystko oczywiście zależy od specyfiki marki i stylu prowadzenia profilu na Instagramie. 

media społecznościowe w biznesie

Twój profil na Instagramie może być prowadzony z nutką tajemnicy jak Le Petit Trou, ale możesz też być otwarta do swojej społeczności i publikować posty i Stories jak noevision_eu, który to profil jest prowadzony w duchu ,,klient jest naszym przyjacielem’’. To od Ciebie zależy, który sposób prowadzenia profilu wybierzesz.

Facebook to miejsce, gdzie społeczność oczekuje czegoś więcej niż ładnego (oraz dobrego jakościowo) zdjęcia czy grafiki i krótkiego opisu. Tutaj Twoje posty mogą być dłuższe i bardziej…uspołecznione. Mam tu na myśli wprowadzenie do treści postów więcej interakcji ze społecznością. Dobrym przykładem strony na Facebooku, która ma zaangażowaną społeczność jest sklep This is Bio. Marka na profilu często publikuje na przykład przepisy z wykorzystaniem produktów dostępnych w sklepie. To naprawdę dobry sposób na reklamę produktu, która nie jest nachalna. A na to ludzie są coraz bardziej wyczuleni. Zwróćmy uwagę, że z każdej strony zalewają nas reklamowe treści.

Czy warto mieć profil w mediach społecznościowych prowadząc biznes?

Odpowiedź jest bardzo prosta – zdecydowanie warto. Nie tylko dlatego, że dzięki działaniom w mediach społecznościowych możesz dotrzeć w łatwy sposób do swoich odbiorców. Media społecznościowe mają na celu również skrócenie dystansu między marką, a klientem (nawet nie waż się blokować możliwości odpowiedzi na Insta Stories czy nie odpowiadać na wiadomości prywatne). Pamiętaj, że media społecznościowe są w dzisiejszych czasach pierwszym ,,polem bitwy’’. To tutaj pojawiają się najczęściej pierwsze komentarze krytykujące produkt czy sposób dostawy. Musisz się na to przygotować psychicznie. Szybkie działanie, w tym także odpowiedzi nie zawsze są łatwe. Nie polecam odczytywać wiadomości i odpowiadać za godzinę. Zdradzę Ci pewną tajemnicę – to widać, gdy ktoś odczyta wiadomość.

Media społecznościowe to świetna droga do odnalezienia Twojego Klienta. Kto nie korzysta z mediów społecznościowych w dzisiejszych czasach? Nie oszukujmy się…na Facebooku, Instagramie, Pintereście czy TikToku jest naprawdę dużo ludzi. Ciekawe ile spośród nich jest Twoim potencjalnym Klientem?

Jeśli już zdecydujesz się na działania biznesowe w mediach społecznościowych, czy to na Facebooku czy Instagramie, pamiętaj o regularnej publikacji (zarówno postów jak i Stories) oraz o tym, że w mediach społecznościowych liczy się szybkość działania. Jeśli nie masz na to czasu, oddaj swój profil w ręce specjalisty, który nie tylko podpowie Ci jak skutecznie działać w mediach społecznościowych, ale także jak reagować na kryzysy (a te pojawiają się w najmniej oczekiwanych momentach).

Autorka: Dominika Pliszka –Pasjonatka Social Mediów i koordynowania współprac z influencerami. Od wielu lat łączy zainteresowania z pracą zawodową, czego efektem jest cudowna energia i realizacja projektów z sercem. Zawsze zaangażowana w to, co robi w 100%. Prywatnie od 2009 roku właścicielka bloga dpblog.pl, fanka francuskiego stylu i kuchni roślinnej.

Zdjęcia wykorzystane w artykule pochodzą z bloga dpblog.pl

0 0 votes
Article Rating
Podziel się swoją opinią
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Zobacz koniecznie
Która z nas nie lubi torebek, niech pierwsza rzuci kamieniem.…