Jeśli prowadzisz swój biznes i masz wrażenie, że doba jest za krótka, a czas – mimo Twoich usilnych starań – nie rozciąga się niestety jak guma; jeśli nawał obowiązków (od prowadzenia profili w mediach społecznościowych, przez pisanie artykułów, po wprowadzanie nowych produktów) Cię przytłacza, możesz zatrudnić pomoc w postaci wirtualnej asystentki.
Przejmie ona, pod Twoim nadzorem, część zadań, na które zwyczajnie brakuje Ci czasu: napisze nowy post, stworzy grafikę, zajmie się newsletterem itp. Jeżeli jednak marzysz o tym, by oddelegować większy zakres obowiązków i zatrudnić biznesowego partnera, możesz zdecydować się na współpracę z Online Brand Managerem. O tym, czym różnią się te dwa rodzaje działalności i czym się charakteryzują, przeczytasz w artykule poniżej.
Kim jest Online Brand Manager i jakie są jego obowiązki?
Online Brand Manager jest osobą odpowiedzialną za całokształt działań tworzących wizerunek Twojej marki w digitalu. Opracowuje strategię komunikacji marki, tworzy harmonogramy i zarządza projektami. Współpracuje z zespołami i deleguje zadania. Planuje i koordynuje działania digitalowe, aby były spójne z przyjętą koncepcją i założonymi celami.
Zadania Online Brand Managera:
- tworzenie strategii komunikacji,
- zarządzanie wizerunkiem marki,
- planowanie i koordynacja działań digital,
- zarządzanie projektami,
- zarządzanie zdalnymi zespołami,
- wprowadzenie i promocja produktu czy kursu online,
- tworzenie lejków sprzedażowych
Online Brand Manager jest strategicznym partnerem Twojego biznesu zaangażowanym na poziomie menadżerskim. Działa samodzielnie na powierzonym obszarze, więc nie musisz myśleć o przydzielonych mu zadaniach – możesz się ograniczyć do przyjmowania cotygodniowych raportów.
Czym różni się Online Brand Manager od wirtualnej asystentki?
Przede wszystkim zakresem odpowiedzialności i poziomem zaangażowania. Wirtualna asystentka jest wykonawcą i realizatorem powierzonych jej zadań czy projektów – administracyjnych, kreatywnych lub technicznych – w zależności od doświadczenia i specjalizacji. Może to być np. tworzenie grafik, obsługa mediów społecznościowych, tworzenie newslettera. Wszystkie zlecenia wykonuje według wytycznych, sama nie podejmuje decyzji strategicznych, nie odpowiada też za szerszy zakres działań związanych z planowaniem, koordynowaniem zespołów czy delegowaniem zadań.
Przy współpracy z wirtualną asystentką to Ty pozostajesz menedżerem swojej firmy i podejmujesz kluczowe decyzje w każdym aspekcie jej funkcjonowania. Ustalasz zarówno bieżące taktyki, jak i przyszłe działania. Gdy współpracujesz z Online Brand Managerem, możesz niektóre obszary firmy całkowicie mu delegować i zająć się tylko tymi sprawami, które wymagają Twojego osobistego zaangażowania i które tylko Ty możesz wykonać. Ale jeśli zatrudnisz Online Brand Managera, musisz liczyć się z tym, że także Tobie będzie zlecać zadania i pilnować terminu ich realizacji.
Kiedy potrzebujesz Wirtualnej Asystentki, a kiedy Online Brand Managera?
Zastanawiasz się zapewne, kiedy w takim razie skorzystać z pomocy Wirtualnej Asystentki, a kiedy z pomocy Online Brand Managera.
To zależy, w jakiej sytuacji i na jakim poziomie rozwoju jest Twoja firma.
- Jeśli masz pomysł na to, jak ma wyglądać Twoja firma i jakie usługi chcesz oferować, ale nie wiesz, od czego zacząć, a chcesz zminimalizować ryzyko związane z rzuceniem się na głęboką wodę;
- jeśli już zacząłeś, ale Twoje działania nie przynoszą oczekiwanego efektu;
- jeśli działasz już jakiś czas offline, ale chcesz przenieść swoje usługi do sieci, poszerzyć ofertę, zmienić dotychczasowy model funkcjonowania i nie wiesz, jak się do tego zabrać;
- jeśli nie masz ochoty lub po prostu nie potrafisz prowadzić działań online, które są potrzebne, a których kompletnie nie rozumiesz,
wtedy dobrze jest zatrudnić Online Brand Managera w celu ustalenia konkretnej strategii dla Twojej firmy.
Jeśli natomiast:
- działasz online już jakiś czas, Twoja firma się rozwija, a Ty nie nadążasz z wszystkimi drobnymi zadaniami i nie masz na nie czasu;
- nie znasz się np. na obsłudze technicznej strony, programów mailingowych, obróbki wideo do vloga czy kursu, nie potrafisz tworzyć grafik do swoich mediów społecznościowych, nie wiesz, jak obsłużyć program do wideokonferencji;
- nie lubisz wykonywać pewnych działań,
- boisz się oddać całego obszaru Twojego biznesu w zarządzanie komuś innemu, chcesz mieć kontrolę nad każdym zadaniem i sposobem jego wykonania
zatrudnij wirtualną asystentkę, która może Ci pomóc w tego typu zadaniach.
Czym różni się współpraca z Wirtualną Asystentką i Online Brand Managerem?
Kiedy zatrudniasz Wirtualną Asystentkę, po prostu zlecasz jej konkretne zadania do wykonania i zostawiasz szczegółowe wytyczne: podajesz termin realizacji, przedstawiasz procedury, harmonogramy i podajesz instrukcje. Wirtualna asystentka wykonuje zlecenie, a końcowy efekt przekazuje do akceptacji. W międzyczasie pozostajesz do jej dyspozycji, udzielasz informacji i odpowiadasz na pytania, gdyby pojawiły się jakieś niejasności lub nowe okoliczności związane z zadaniem. Na koniec sprawdzasz rezultat działań i zgłaszasz ewentualne poprawki.
Kiedy zatrudniasz Online Brand Managera, zatrudniasz partnera swojego biznesu. Wspólnie dyskutujecie nad strategią, ustalacie cele i sposoby ich realizacji. Zazwyczaj dzieje się to na cotygodniowych spotkaniach, ale wszystko zależy od tego, na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma, czy wcześniej miałaś opracowaną strategię, jak duże projekty realizujesz.
Po ustaleniu wytycznych i celów Online Brand Manager przejmuje ich wykonanie na siebie. Sam dobiera taktyki i sposoby działania, ustala plan i harmonogram realizacji. Sam dobiera sobie zespół i deleguje zadania. Ciebie nie interesuje sposób realizacji, ale efekt końcowy. Dlatego raz na jakiś czas spotykacie się w zespole i analizujecie, na jakim etapie jest dany projekt, jakie działania zostały podjęte. Współpraca ta daje większe możliwości online brand managerowi i jednocześnie zabiera z Twoich barków część odpowiedzialności. Tym samym ogranicza w pewnym stopniu Twoje zaangażowanie. Nie każdy potrafi się na nią zdecydować, wymaga to bowiem dużego zaufania i umiejętności oddania kontroli. To wcale nie jest takie łatwe.
Wiesz już, który rodzaj współpracy będzie dla Ciebie najlepszy?
A może wciąż nie potrafisz zdecydować? (My, kobiety, tak mamy. Nie martw się! Być może należysz do osób, które potrzebują wsparcia i asystentki, i menadżera. Uwierz, nie jesteś sama. Dlatego przygotowałam dla Ciebie specjalną, kompleksową ofertę – od strategii po wykonanie, od planów po ich realizację. Sprawdź na www.pasjawpracy.pl
Lucyna Malik Online Brand Manager i wirtualna asystentka kompleksowo wspiera biznesy online. Tworzy strategie e-marketingowe idealnie dopasowane do kobiecych biznesów. Zarządza wizerunkiem marki w sieci. Jest nie tylko strategicznym partnerem kobiecych biznesów, ale i wspiera je w bieżących działaniach związanych ze sprawnym funkcjonowaniem firmy online.
Wieży, że każda kobieta zasługuje na życie z pasją.
Dziękuję za udostępnienie artykułu, więcej o pracy zdalnej i pomocy online brand managera znajdziecie na http://www.pasjawpracy.pl
Lucyna, ja również dziękuję za współpracę! 🙂
Zachęcam wszystkich do odwiedzenia strony Lucyny, gdzie znajdziecie wiele dodatkowych informacji powiązanych z tematem artykułu.
Bardzo ciekawy wpis i rady. Przy rozwijającym się biznesie, warto mieć takie rozwiązanie na uwadze 🙂
Też tak myślę. Fajnie, że takie branże się rozwijają. 🙂
Bardzo rzetelny artykuł 🙂 Zastanawiam się nad tym, czy i u nas ktoś taki się nie przyda.
Ola, zawsze możesz skontaktować się z Panią Lucyną Malik, która jest specjalistką w tej dziedzinie i podpytać, jeśli chciałabyś się dowiedzieć czegoś więcej. Możesz też pytać w komentarzach. 🙂
Bardzo ciekawy i przydatny artykuł
Dziękujemy! 🙂
Dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy ,na pewno będę do niego wracać 😉
Ciszymy się i oczywiście zapraszamy. 🙂
Pierwszy raz słyszę o takim zawodzie. Warto o nim wiedzieć, bo nie wiadomo co przyniesie przyszłość. Przydatny i rzetelny artykuł.
Ta branża dopiero się rozwija. Oby tak dalej, bo myślę, że to ogromna pomoc dla osób prowadzących własne działalności.
Bardzo ważna funkcja w każdym zespole
Myślę, że to dopiero początek. Ta branża coraz bardziej się rozwija.
Artykuł przyda się właściwym osobom, które zamierzają na poważnie prowadzić sówj biznes.
Też tak myślę. Fajnie, że takie branże się rozwijają i oferują coraz więcej usług. To ogromne wsparcie dla osób prowadzących własne biznesy.
Bardzo ciekawy artykuł. Ja sama nie potrzebuję takiej pomocy, ale przy większych biznesach warto pomysleć ?
Jeśli biznes jeszcze bardziej się rozwinie, to kto wie, czy taka pomoc nie okaże się potrzebna? 🙂
Interesujący artykuł. Na pewno przyda się wielu osobom 😉
Myślę, że ta branża dopiero zaczyna się rozwijać. Mamy nadzieję, że informacje okażą się przydatne. 🙂
Ciekawy zakres obowiązków – opis stanowiska pracy na miarę XXI wieku:).
Wirtualna Asystentka. Ciekawy zawód. Na pewno w dużym stopniu potrafi odciążyć zespół, który pracuje nad kluczowymi produktami/usługami danej firmy. Nie zawsze da się jednocześnie odpowiadać na e-mail’e czy rozwiązywać problemy technicznie i w tym samym czasie rozmawiać z klientkami i /lub tworzyć nowe produkty/usługi. Uważam, że to stanowisko pracy naprawdę ma przyszłość, bo jest bardzo ale to bardzo pożyteczne.