Dbanie o dobre relacje z Klientami jest nie mniej istotne od jakości i konkurencyjności oferty. To bowiem w głównej mierze od wiernych Klientów zależy sukces w biznesie. Nie wystarczy tylko regularne pozyskiwanie nowych kontaktów – należy również pielęgnować więzi z Klientami pozyskanymi wcześniej. Dlaczego jest to tak ważne i jak to robić?

To nie konkurencja blokuje Twój biznes, tylko Ty

Działam w branży, w której konkurencja jest ogromna, a każdy Klient jest na wagę złota. Gabinety masażu i fizjoterapii pojawiają się i znikają równie szybko – takich specjalności jest oczywiście znacznie więcej. Sukcesem jest już samo utrzymanie się na rynku przez dłuższy czas, a popularność w skali ogólnokrajowej to już marzenie, które nie spełnia się każdemu. To jednak nie wina konkurencji, że nie realizujemy swoich planów biznesowych, tylko wina nieodpowiedniego podejścia do prowadzenia firmy, relacji z Klientami i sprzedaży.

Ponoć dobry produkt zawsze obroni się sam – nie jest to jednak do końca prawda, ponieważ produkt ten trzeba najpierw pokazać światu. Jeśli nikt o nim nie wie, to bez znaczenia, że jest najlepszy. Konkurencja istniała zawsze, istnieje i istnieć będzie. Naszym zadaniem jest podejmowanie takich działań, by to właśnie nasza firma została zauważona, wybrana i doceniona. Jak to zrobić? Skupić się na Kliencie! Niezależnie od branży działalności, to właśnie Klienci stanowią najsilniejszy fundament biznesu. Ważne jest ich zaufanie i satysfakcja, ale kluczowy jest również odpowiedni kontakt z nimi.

siec%CC%81-kliento%CC%81w-relacje-1024x646

Buduj zaufanie jakością i profesjonalizmem

Oczywiście w biznesie bardzo ważne są umiejętności, kompetencje i chęć stałego podnoszenia kwalifikacji, a także pasja i zaangażowanie. Dla mnie Klient jest przede wszystkim osobą, która zwraca się do mnie z konkretnym problemem, licząc na jego rozwiązanie. To osoba, która obdarza mnie zaufaniem i wierzy, że będę w stanie jej pomóc. W mojej gestii jest zatem zrobić, co tylko mogę, by ta osoba wiedziała, że trafia w dobre ręce, by czuła się bezpiecznie i miała pewność, że daję z siebie 100%, a usługa zostanie wykonana tak jak należy.

Oczywiście Odbiorca płaci za usługę – to podstawa każdego biznesu, ale trzeba dbać o równowagę między tym, co dajemy a tym, co otrzymujemy. Zależy mi na moich Pacjentach i to właśnie sprawia, że podstawą jest dla mnie najwyższy poziom usług. Nikt nie zgłosi się ponownie na usługę, która pierwotnie została wykonana niedostatecznie dobrze. Klient niezadowolony to osoba, która w przyszłości wybierze konkurencję. Kocham swoją pracę i wkładam w nią całe swoje serce – to właśnie dlatego stale się szkolę i podnoszę swoje kwalifikacje. Myślę, że moi Pacjenci to widzą i doceniają.

Pamiętaj, że dobre relacje z Klientami to fundament biznesu

Profesjonalizm to niezaprzeczalnie podstawa każdej dobrej firmy, ale to za mało, by sięgnąć na szczyt. O sukcesie w branży decydują również inne rzeczy. Nie nauczymy się ich na studiach – musimy wypracować je sami. Wielu przedsiębiorców skupia swoje działania marketingowe na pozyskiwaniu Kontrahentów, zapominając jednocześnie o dbaniu o relacje z Klientem już pozyskanym. Umiejętność nawiązywania długoterminowych relacji i ich utrzymania to właśnie wyróżnik sukcesu, ponieważ najcenniejsi Odbiorcy to właśnie ci, którzy do nas powracają.

Traktowanie Klienta wyłącznie jako płatnika to najgorsze, co można zrobić. Biznes to relacje – a te należy z troską pielęgnować. Nie zastąpią one oczywiście sprzedaży, jednak stanowią silny fundament w drodze do sukcesu. Gdy Pacjent do mnie przychodzi, wie, że może liczyć nie tylko na profesjonalnie wykonany zabieg, ale również na rzeczy bezcenne, w tym między innymi na czas, zrozumienie, empatię, wsparcie i rozmowę. Właśnie w ten sposób nawiązywana jest między nami silna więź – to podstawa do budowania długoterminowych relacji, które niosą korzyści obu stronom.

Słuchaj potrzeb Klientów i reaguj

Należy pamiętać, że biznes to również komunikacja oraz umiejętność zadawania kluczowych pytań i uważnego słuchania odpowiedzi. Mowa przede wszystkim o potrzebach, oczekiwaniach i sugestiach Klientów oraz o wychodzeniu im naprzeciw. Dodatkowe kursy i szkolenia pozwalają wyjść z inicjatywą i zmodyfikować lub poszerzyć zakres oferty, co może pomóc w budowaniu przewagi konkurencyjnej. To właśnie dlatego nigdy nie stoję w miejscu i obserwuję trendy branżowe, jednocześnie szkoląc się w kierunku tych zabiegów, które będą ważne dla moich Pacjentów.

Czasem ponadto warto również sięgnąć głębiej – np. do umiejętności, które odstawiliśmy chwilowo na dalszy plan. Wierzę, że w życiu nic nie dzieje się bez przyczyny i każde doświadczenie jest dla nas ważne – trzeba tylko nauczyć się umiejętnie je wykorzystywać. Ja np. postanowiłam poszerzyć ofertę o masaże połączone z zabiegami kosmetycznymi, gdyż jestem również ekspertem kosmetyki profesjonalnej. W ten sposób odpowiedziałam na potrzeby Klientów i jednocześnie wyróżniłam się na tle konkurencji.

Dlaczego jeszcze warto priorytetowo traktować relacje z Klientami?

Warto pamiętać, że zrozumienie, empatia i zaufanie działają w obie strony. Odbiorcy bez wątpienia doceniają szczególne podejście, ale to nie jedyna korzyść dla przedsiębiorcy. Klient zadowolony to Partner, który staje się żywą reklamą naszej działalności – to między innymi dzięki jego poleceniu napływają do firmy nowi Odbiorcy.

Lojalny Klient to ponadto osoba, która nie opuści nas w przypadku chwilowych problemów czy przeciwności losu, a często również stanie u naszego boku, pomagając nam przezwyciężyć trudności. Przykładem może być chociażby czas pandemii, którego wiele firm nie przetrwało – inne natomiast, jak moja, nie odczuły większych strat między innymi dzięki swoim wiernym Klientom. Pielęgnujmy relacje z Odbiorcami – skorzystają na tym obie strony!

Katarzyna-Mikolajczyk-683x1024

Katarzyna Mikołajczyk – dyplomowana masażystka i ceniony ekspert kosmetyki profesjonalnej. Absolwentka dwóch kierunków i licznych prestiżowych kursów specjalistycznych, która regularnie poszerza swoje kwalifikacje. Właścicielka gabinetu masażu i fizjoterapii Km Estate Med w Katowicach. Specjalizuje się w masażu leczniczym, nowoczesnej regeneracji w sporcie zawodowym oraz w terapii kobiet w ciąży.

Ambitna bizneswoman, która dzięki ciężkiej pracy i zaangażowaniu realizuje kolejne cele zawodowe i zdobywa liczne wyróżnienia oraz prestiżowe nagrody. Otrzymała m.in. statuetkę „Lwica Biznesu 2019” oraz nagrodę „Orły Medycyny 2019”. Współautorka książki „Lwice Biznesu. O rodzinie i sukcesie”, a także autorka wielu publikacji w prasie drukowanej i renomowanych portalach internetowych. Prywatnie – miłośniczka jogi oraz pasjonatka mody, która chętnie udziela się charytatywnie.

Temat Cię zainteresował? Sprawdź również: 

  1. Budowanie relacji na lata – poznaj trzy główne powody dla których warto to robić
  2. Jak wybrać bezpieczne narzędzia do komunikacji w sieci?
  3. Jak być pewną siebie?
  4. O kulturze korespondencji e-mailowej i nie tylko. Dlaczego nie warto palić kontaktów?
  5. Sukcesja biznesu, czyli jak zadbać o bezpieczeństwo przedsiębiorstwa

 

Poprzedni
Następny