Zerknij koniecznie

Ewelina patronaty medialne

Jak wykorzystać patronaty medialne przy wydawaniu ebooka?

Biznes online jest obecnie niezwykle popularny. Przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać, że posiadanie wirtualnego sklepu lub oferowanie swoich usług w sieci, jest nie tylko wygodne, ale i przynosi wiele korzyści. Biznes online w ostatnich latach przeszedł prawdziwą rewolucje.

Nie trzeba mieć namacalnego produktu i magazynu, aby sprzedawać. Dzielenie się wiedzą , tworzenie kursów czy ebooków stało się czymś niezwykle cennym i potrzebnym. Jest popyt i jest podaż. Liczba wydawanych ebooków rośnie, konkurencja ma się na baczności. Co możemy zrobić, aby się wyróżnić i dotrzeć do większego grona odbiorców? W tym artykule omówię, strategie wykorzystania patronatów medialnych.

Co to jest patronat medialny i jaka jest jego rola w promocji ebooków?

Patronaty medialne to rodzaj wsparcia udzielanego przez różnego rodzaju media (takie jak gazety, portale internetowe, stacje radiowe lub telewizyjne). Najczęściej wykorzystuje się jej podczas organizacji różnych wydarzeń, ale także przy promocji książki jak i ebooka.

Jest to umowa pomiędzy autorem ebooka a danymi mediami ściśle związana z promocją i wizerunkiem. Rola patronatu medialnego jest bardzo ważna autora ebooka, ponieważ dzięki niemu może on dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Współpraca z mediami pozwala na zdobycie większej widoczności i zainteresowania ze strony potencjalnych klientów. Budzi to także wiarygodność i zaufanie, a także świetnie wspiera wizerunek PR autora jak i samej publikacji.

Media z kolei korzystają z patronatu medialnego, ponieważ pozwala to na budowanie swojego wizerunku jako partnera, jako medium wspierającego jakieś ważne tematyczne zagadnienie.

6 kroków do skutecznego wykorzystania patronatów medialnych

Istnieje bardzo dużo różnych możliwości, technik i negocjacji. Każda sytuacja jest inna. Warto wziąć pod uwagę kilka ważnych aspektów.

  1. Określ grupę docelową.

Do kogo kierujesz swój produkt cyfrowy? Jeśli odpowiednio zdefiniujesz odbiorców i ludzi, którzy potrzebują Twojego ebooka, łatwiej będzie Ci dobrać odpowiednie media.

  1. Określ co oczekujesz i co oferujesz

To bardzo ważna kwestia. Jako PRowiec, zawsze na początku współpracy szykuje konkretną ofertę dla każdej ze stron. Zawsze zostawiam tzw. Asy w rękawie do negocjacji.

Jako wydawca portali, bardzo często otrzymuje wiadomość z prośbą o patronat. Niestety w większości są one nie pełne. Posiadają masę nieprzydatnych informacji bez konkretów. Nierzadko trzeba prosić o dodatkowe informacje, co generuje kolejny czas. A nikt nie lubi marnowania czasu. W niektórych sytuacjach może zdarzyć się tak, że jeśli nasza wiadomość będzie nudna i niekompletna może zostać wrzucona do kosza. Dlatego warto zadbać, aby w 1 mailu było wszystko to co najistotniejsze.

przykład patronaty medialne dla ebooka

Przykład

Co możesz zaoferować:

  • Publikacje loga mediów na drugiej stronie ebooka/ lub na tle.
  • Publikacje loga mediów na stronie sprzedażowej.
  • Post z oznaczeniem i podziękowaniem.
  • Informacje w prasówkach.
  • Zaproszenie dla dziennikarzy na premierę.
  • Live z dziennikarzem/ redakcją / kimś z mediów.
  • Udział jako gość (ktoś z mediów, jest gościem i napisał np. 2 strony które są w ebooku).
  • Afiliacje – % od sprzedaży.
  • Inne.

Czego możesz oczekiwać od mediów:

  • Publikacja przesłanych prasówek (umówiona ilość).
  • Autorska recenzja (otrzymują egzemplarz recenzencki).
  • Konkurs dla czytelników (otrzymują specjalne kody).
  • Baner na stronie www / baner w magazynie w wybranym wydaniu lub wydaniach.
  • Unikalny wywiad z autorką/ autorem.
  • Własny dział ekspercki.
  • Inne.

Możliwości jest mnóstwo. Zależy wszytko od tego ile chcecie ofiarować i uzyskać.

  1. Koszty współpracy

Najczęściej rozważa się trzy możliwości współpracy.

Barterowa – volumen współpracy jest równy. Współpraca bez kosztowa, ale każdy poświecą i angażuje się w taki sam sposób. Nierzadko, ludzie tratują te formę współpracy jako „za darmo”, co jest błędnym myśleniem. Zdarzało się, że autorzy nie dotrzymywali słowa np. nazwa mediów nie pojawiła się w prasówce, albo logo było dodane, gdzieś na samym końcu strony, gdzie nikt już nie scrolluje (to najgorsze co można zrobić). Wpływa to na to, że media nie będą się starać, aby dobrze zaprezentować nasz Ebook. Warto zadbać o to, aby być fair. Nierzadko wystarczy tylko mail, aby ustalić warunki.

Płatna – większość mediów ma cenniki współpracy patronackiej. Pamiętajcie, że jest to wykorzystanie wizerunek. Jednak, z racji takiej współpracy nierzadko takie oferty są znacznie korzystniejsze. Tu potrzebna jest umowa od prawnika.

Pół barter, pół płatność – to najpopularniejszy model współpracy. Gwarantujący nam konkretny ruch i działania. Jeśli komuś płacisz, zazwyczaj nie musisz go pilnować i o czymś przypominać, a rezultat może być lepszy. Umowa od prawnika, jest dobrym zabezpieczeniem.

  1. Wybór mediów

Nie pisz do wszystkich jak leci. Zwróć uwagę na grupę docelową i branże.

Jeśli Twój ebook, dotyczy świata mody, branży fashion. Zgłoś się do mediów, które publikują tematy kobiece i modowe. Jeśli Twój ebook będzie z branży eko. Zgłoś się do mediów biznesowych i tych, które poruszają tematykę ekologiczną. Jeśli dotyczy branży beauty – świetne będą media kobiece i te dotyczące urody. I tak dalej.

  1. Ważne

Pamiętaj, że media mogą Ci odmówić i nikt nie musi się tłumaczyć dlaczego jest taka decyzja. Możesz jednak w takiej sytuacji o to zapytać, aby wiedzieć czego unikać i na co zwrócić uwagę.

Musisz pilnować terminów i mediów (redaktorów) z publikacją przesłanych informacji. Nie zawsze jest tak, że nie chcą czegoś opublikować, mogą być zawalni pracą, która dla nich jest ważniejsza. W takich sytuacjach zachowaj spokój i bądź miła.

Nie zapomnij podziękować za współprace. Świetnie jeśli wyślesz do mediów rezultaty ustalonych warunków. Tak aby widzieli, że jesteś godna zaufania i nie rzucasz obietnic na wiatr.

  1. Czas

Do mediów zawsze zgłaszaj się przed planowaną premierą. Tak aby wystartować już z możliwością wykorzystania loga i ustalonymi warunkami.

  1. Materiały

Przygotuj materiały takie jak banery, grafiki czy materiały prasowe.

Różnica miedzy patronatem medialnym a partnerem

Patronat medialny obejmują media, jak radio, prasa czy portale. Ale także podcasty. Partnerami mogą być różne firmy, marki czy osoby, które wspierają dany projekt. W tym przypadku warunki współpracy mogą się różnić.

Podsumowanie

Patronaty medialne to jedna z fantastycznych form wsparcia wizerunkowego dla Ebooka. Kluczem do sukcesu jest stworzenie odpowiedniej oferty i wybór odpowiednich mediów do współpracy, a także uczciwość po obu stronach. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym temacie, zapraszam do kontaktu.

info@agencjasalmar.pl

IG: @ewelinasalmar

Więcej na ten temat znajdziesz w moim Ebooku – premiera w grudniu 2023 roku na www.agencjasalmar.pl

ewelina salwuk marko PRowiec patronaty medialne

Ewelina Salwuk-Marko – PRowiec, dziennikarka, wydawca portali, wykładowca akademicki, przedsiębiorczyni.

Właścicielka Agencji kreatywnej Sal-Mar, redaktor naczelna portalu Feszyn.com założonego w 2013 roku, a także portalu biznesowo-eksperckiego WartoZnac.pl. Twórczyni kampanii społecznej wspierającej kobiety na rynku pracy GoWomen. Autorka licznych artykułów eksperckich, współautorka książek branżowych, prelegentka, warsztatowiec, laureatka wielu nagród.

Wykładowczyni zajęć z kreacji wizerunku i ePRu na Uniwersytecie Dolnośląskim. Autorka podcastu „Inżynierem przyszłości jest kobieta”. Pomaga przedsiębiorczym osobom zaistnieć w mediach, wyjść przed szereg, dba o szeroko pojęty PR, sprzedaje genialne pomysły!

Temat Cię zainteresował? Sprawdź także:

  1. Jak wykorzystać eBooka do budowania marki i biznesu?
  2. Dlaczego warto mieć swój podcast?
  3. Sposób na platformę kursową za free!
0 0 votes
Article Rating
Podziel się swoją opinią
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Anna
Anna
1 rok temu

Swietny pomysl, zaraz wysle artykul komus, kto wlasnie pisze swoj pierwszy ebook.

Wędrówki po kuchni
Wędrówki po kuchni
1 rok temu

Kolejny, ciekawy temat i tyle konkretnych podpowiedzi. Z pewnościa skorzystam

krystynabozenna
1 rok temu

Bardzo pożyteczny artykuł, można z tej wiedzy skorzystać.

Zobacz koniecznie
Kto powiedział, że zegarki damskie sportowe nie mogą być modne?…