Personal branding a komentarze w social mediach
Budowanie marki osobistej to świadome zarządzanie swoim wizerunkiem. Nie tylko offline, ale także, a może przede wszystkim: w świecie online. Niedocenianym narzędziem w kształtowaniu własnego wizerunku w oczach innych są komentarze w mediach społecznościowych. W jaki sposób mogą Ci pomóc (lub zaszkodzić)? O tym w poniższym artykule.
Jeśli należysz do osób, którym zależy na zbudowaniu silnej marki osobistej, zapewne posiadasz swoje konto: prywatne lub firmowe w mediach społecznościowych. Wiesz, jak ważna jest obecność w wirtualnym świecie oraz odpowiednia strategia działania. Czy masz jednak świadomość, jaką rolę odgrywają komentarze w kształtowaniu Twojego wizerunku?
Budowanie marki osobistej a komentowanie
Niezależnie od tego, czy na Facebooku/Instagramie/LinkedIn działasz z poziomu swojego prywatnego konta czy fanpage’a, możesz zyskać mnóstwo korzyści dzięki komentowaniu postów innych osób oraz odpowiadaniu na komentarze pod swoimi postami!
- Przede wszystkim: komentując innym zwiększasz prawdopodobieństwo, że inni będą komentować także u Ciebie. Działa tu prosta zasada wzajemności. Przyznasz, że istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostawisz komentarz czy choćby serduszko pod postem koleżanki, która regularnie udziela się pod Twoimi publikacjami, niż osobie, która nigdy nawet nie „polajkowała” Twojego posta, prawda? Duża aktywność pod Twoimi postami czy rolkami to także większe zasięgi!
- Budujesz wizerunek osoby kompetentnej, mającej własne zdanie i potrafiącej je uzasadnić. Oczywiście, warunkiem jest to, że Twoje komentarze będą sensowne, merytoryczne i adekwatne do treści.
- Zwiększasz swoją rozpoznawalność – jeśli regularnie udzielasz się w branżowych grupach, do których należysz, a także bierzesz udział w dyskusjach, z czasem coraz więcej osób zacznie Cię kojarzyć. Dołącz więc do grup, w których znajduje się Twoja persona i bądź tam aktywny!
- Masz szansę nawiązać nowe biznesowe relacje i zdobyć potencjalnych klientów! A na tym na pewno Ci zależy, jeśli prowadzisz własną firmę. Żywa interakcja z innymi użytkownikami mediów społecznościowych może przełożyć się na realne zyski!
Jak komentować, by nie stracić w oczach odbiorców?
Komentowanie tak naprawdę nie jest wcale łatwą sztuką. Wymaga czasu, energii i… czasami też pomysłu. Wiele osób ogranicza się w komentarzach do prostego: „Super!”, „Fajny post!”, „Zgadzam się z Tobą!”. Jeśli i Tobie brakuje pomysłów na komentowanie u innych lub odpowiadanie na komentarze pod swoimi postami, skorzystaj z tej krótkiej ściągawki.
- Podoba mi się Twój punkt widzenia. Szczególnie to… (dodaj, co przemawia do Ciebie najbardziej z postu).
- Zgadzam się z Tobą w kwestii… (Jakiej?).
- Nie zgadzam się z tym, co napisałeś. Zwłaszcza ze zdaniem… (Którym?)
- Bardzo wartościowe treści! Nigdy tak o tym nie myślałem.
- Dziękuję, że podzieliłeś się swoim doświadczeniem. To na pewno wymagało odwagi!
- Cieszę się, że poruszyłeś ten temat. Moim zdaniem… (Odnieś się, co o tym myślisz.)
- Dziękuję Ci za ten post. Uważam, że jest bardzo wartościowy! Brawo!!
- Zaciekawił mnie Twój post. Chętnie dowiem się czegoś więcej na ten temat.
Pamiętaj też, że równie ważne co komentowanie u innych czy udzielanie się w dyskusjach grupowych, jest odpowiadanie na komentarze pod Twoimi postami! Zamiast zdawkowego „Dzięki!”, napisz coś więcej. Oto kilka propozycji.
- Cieszę się, że tak uważasz!
- Jestem Ci wdzięczny za Twój komentarz!
- Twoja opinia wiele dla mnie znaczy.
- Dziękuję, że podzieliłeś się ze mną swoim punktem widzenia.
- Dziękuję Ci za Twoje wsparcie.
- Wspaniale, że jesteś! Dziękuję!
Możesz także zadać pytanie, aby rozpocząć dyskusję.
- Jestem ciekawy, jak to jest u Ciebie?
- Czy Ty też masz tak samo?
- Dlaczego tak myślisz?
- Co wpłynęło na Twoje stanowisko?
- A Ty w czym masz trudność?
Dzięki własnemu zaangażowaniu pod swoimi postami sprawisz, że Twoi komentujący poczują się zauważeni i docenieni. Istnieje spora szansa, że staną się także bardziej aktywni!
Tip dla Ciebie!
Czy wiesz, jak znaleźć swoją niszę w social mediach?
Zaangażuj się na kontach osób, które działają w tej samej branży. Konta, które mają setki tysięcy obserwujących, nie mają zwykle przestrzeni, by odpowiedzieć każdej osobie na komentarz. I tu jest szansa dla Ciebie! Komentując, udzielając się w dyskusjach, doradzając, rozwiązując problemy innych osób, nawiązujesz relację ze swoją niszą! Stajesz się też bardziej rozpoznawalna jako ekspert! Sztuka polega na tym, by nie robić tego nachalnie, namawiając do zakupu własnych produktów, tylko zwyczajnie: z chęci pomocy.
Sposób na zaangażowanie swojej społeczności
Teoretycznie każdy komentarz pod Twoim postem czy rolką jest cenny. Jednak w praktyce, gif czy jedno słowo nie są informacją zwrotną, jakiej oczekujesz. Dlatego też warto skupić się na tym, by ułatwić Twoim odbiorcom komentowanie i udzielanie wartościowego feedbacku. W jaki sposób możesz to zrobić?
Dołącz do swojego posta przemyślane CTA (call to action), czyli wezwanie do działania. Może ono wyglądać np. tak:
- A Ty co o tym myślisz? Zgadzasz się? A może masz inne zdanie? Jeśli tak, to dlaczego?
- Napisz w komentarzu, jakie uczucia wzbudził w Tobie dany post.
- Chętnie poczytam o twoich doświadczeniach w tej kwestii. Podziel się w komentarzu!
- Będzie mi bardzo miło, jeśli napiszesz, z czym Ty masz trudność…
Pamiętaj, by Twoje CTA nawiązywało do treści danego posta. Uwierz mi, ludzie naprawdę chcą komentować. Czasem tylko nie wiedzą jak. Właściwe CTA daje Ci także przestrzeń do tego, by móc rozpocząć dyskusję z odbiorcami i bardziej ich zaangażować.
Komentowanie w social mediach to narzędzie, dzięki któremu możesz wzmocnić swoją markę osobistą. Niewłaściwie używane przyniesie jednak odwrotne skutki. Zadbaj więc o to, by Twoje komentarze działały na Twoją korzyść!
Izabela Tomiczek-Pitlok – specjalistka od budowania marki osobistej, właścicielka agencji marketingowej wspierającej kobiece i męskie biznesy w budowaniu marki online (zakładanie i prowadzenie stron www, fanpage’y na Fb, Instagramie czy LinkedIn, opracowywanie strategii działania, kampanii reklamowych, tworzenie i wysyłanie newsletterów, pomoc w opracowywaniu produktów cyfrowych, przygotowywanie ulotek, wizytówek, roll up’ów i innych materiałów promocyjnych); pomysłodawczyni i założycielka międzynarodowego projektu „Kobiecy Challenge”, redaktor naczelna portalu Świat Kobiecej Mocy, współautorka książki „Świat Kobiecej Mocy. Niezwykłe historie 11 kobiet, które odważyły się zmienić swoje życie”.
kontakt@kobiecychallenge.com
https://swiatkobiecejmocy.com/
Temat Personal branding a komentarze w social mediach Cię zainteresował? Sprawdź także:
- Czy sztuczna inteligencja zmieni oblicze social mediów? – Izabela Tomiczek-Pitlok
- Newsletter – czy jest mi potrzebny?
- Silna marka osobista a wirtualna rzeczywistość