Podsumowanie 2020 roku – błędy w biznesie i wskazówki na Nowy Rok! [wypowiedzi]
Rok 2020 przyniósł nam wiele niespodzianek. Zarówno w życiu prywatnym, jak i biznesowym zmagałyśmy się z wieloma trudnościami.
Koronawirus sprawił, że zostaliśmy zamknięci w domach i musieliśmy się przyzwyczaić do nowej sytuacji. Dużo zmieniło się w naszym żuciu zawodowym, wiele z firm musiało szukać nowych rozwiązań, przestawić się na pracę zdalną. Część biznesów zmieniło zakres swojej działalności, niektórzy całkowicie się przebranżowili. To był dla wszystkich trudny czas.
Pod kontem analizy 2020 roku zapytałyśmy 5 kobiet, które aktywnie działają w swoich branżach, jakich wskazówek udzieliłyby innym osobom prowadzącym biznesy, co w tym roku się sprawdziło a co nie, co zrobiłyby zupełnie inaczej, co planują zmienić w Nowym Roku.
Silna marka osobista przyciąga klientów, a dzięki zbudowanym relacjom, klienci z nami pozostają – Magda Myszura
Moim zdaniem warto rozwijać działalność online, a przy tym skupić się głównie na trzech kwestiach:
1) budowaniu marki osobistej – publikujmy wartościowe treści, najlepiej w swoim kanale (strona WWW, newsletter), gromadźmy społeczność i twórzmy relacje z tą społecznością (pamiętajmy, że społeczność to nie lajki, tylko ludzie, z którymi rozmawiamy i nawiązujemy znajomości);
2) wysokim poziomie obsługi klienta, zarówno przy produktach, jak i usługach – traktujmy każdego klienta indywidualnie, mówmy do klientów językiem korzyści (co osiągniesz ze współpracy ze mną). Sprawdzi się też umiejętność rozmowy z niezadowolonym klientem i reagowania na trudne sytuacje;
3) planowaniu działań, ale też byciu elastycznym i otwartym na zmiany planów – pozostawmy sobie swobodę decydowania w trakcie roku, dokładnie planujmy najbliższe 3 miesiące, a na cały rok miejmy ogólny plan działań, który będziemy dostosowywać w ciągu roku do aktualnych potrzeb i możliwości.
W ten sposób działałam w poprzednich latach i sprawdziło się to również w tym specyficznym 2020 roku. Silna marka osobista przyciąga klientów, a dzięki zbudowanym relacjom ci klienci z nami pozostają.
Nazywam się Magda Myszura. Od 2014 roku prowadzę bloga oprawiebudowlanym.pl, za którego pośrednictwem sprzedaję swoje produkty cyfrowe i usługi. Od niedawna na Instagramie na profilu @magdamyszura podpowiadam, jak prowadzić blog i budować markę ekspercką.
Jeśli pojawią się przeciwności, staraj się “utrzymać na powierzchni” – Ewa Dziadosz
Nie mam pojęcia, jak będzie wyglądał rynek pracy po tym czasie zarazy. Nauka i praca zdalna zmienią niemal każdy fach. Będziemy cierpieć jednocześnie z braku wykwalifikowanych profesjonalistów, jak i wysokiego bezrobocia. W XIX wieku pojawiła się wielka zmiana w komunikacji – taksówki wyparły z rynku dorożki. W XXI wieku nastąpiła kolejna zmiana: nie potrzeba taksówek, żeby znaleźć się w pracy, bo można pracować online. Wiele z nas może jednak podzielić, nie los dorożkarzy, którzy przesiedli się na taksówki, ale koni, które stały się bezużyteczne.
Teraz wszyscy jesteśmy sprzedawcami. Nie chodzi o to, żeby zrobić coś świetnego, ale żeby to sprzedać. Sam talent i pracowitość to za mało na sukces. Liczy się sprzedaż. Jednak wyniki nie zawsze zależą od marketingu. Jak pisze Nassim Taleb czasem pojawiają się „Czarne Łabędzie”- nieprzewidywalne zdarzenia, które rządzą naszym życiem. Czy covida i lockdown można było przewidzieć? Podobno można było. Jednak rząd okazał się zupełnie nieprzygotowany do zarządzania kryzysowego, a rządowa indolencja przełożyła się na konsekwencje w życiu sprzedawców.
Czy jeśli sprzedaje się nawozy, szkolenia lub ubezpieczenia, można to było zgrabnie zrezygnować z targów i spotkań? Trzeba było – i nie warto roztrząsać, co mogło się było zrobić inaczej. W przyszłym roku nie planuję nic zmieniać, bo w tej niepewności trudno robić rzetelne plany. Jak zawsze będę naśladować pieska rzuconego na wzburzone fale: szybciutko przebierać łapkami, żeby utrzymać się na powierzchni i powolutku posuwać do przodu. Co i Wam radzę.
Ewa Dziadosz – młoda nie jestem, chociaż jest moda na młodość. Zajmowałam się jednak modą, jako nauczycielka i jako dziennikarka. Jako dziennikarka pisałam przeważnie o ludziach. Jako nauczycielka uczyłam przeważnie o pisaniu. Zajmowałam się też sprzedażą. Przeważnie sprzedawałam teksty, zdarzyło mi się też sprzedawanie szkoleń i ubrań.
Postaw na etykę, inwestuj w ludzi, rozwijaj się – Ewelina Salwuk-Marko
To był bardzo specyficzny rok. Z jednej strony wszystko wywróciło się do góry nogami, z drugiej od lat miałam firmę online, która właśnie w tym roku, odniosła największe sukcesy. Rok 2020 to rok, w którym wiele się nauczyłam, zainwestowałam i poznałam wielu ciekawych ludzi. Refleksyjnie patrząc, jeśli miałabym udzielić rad innym firmom, zwróciłabym uwagę na kilka aspektów.
Postaw na etykę w biznesie. Wiele osób prowadzi swoją firmę od lat, lub dopiero stawia pierwsze kroki. W każdym z tych przypadków, tak ważne jest odpowiednie zachowanie. To jak się zachowujemy, co mówimy, piszemy (lub nie) świadczy o nas i o marce jaką reprezentujemy. Przez lata popełniłam mnóstwo błędów, nadal je popełniam. Ale staram się wyciągać jakieś wnioski. Odpowiednio zachowana kultura wypowiedzi, jest dziś na miarę złota. Arogancja i egoizm nie są dobrymi doradcami prowadzenia firmy wg etyki biznesowej.
Szanuj swój czas, tak samo szanuj czas innych. Wyceniaj swój czas. To nie jest tylko 15 minut. A takich 15 minut może się trochę nazbierać. Stawiaj granice już na początku. Buduj relacje i nie pal kontaktów, szczególnie na początku znajomości (bo nigdy nie wiesz, kiedy kontakt może się przydać). Po drugiej stronie są tacy sami ludzie jak my! Też mają rachunki, kredyty i rodzinę na utrzymaniu.
Inwestuj w ludzi. Ja wiem, że łatwo mówić. Ale dopóki sama nie podjęłam ryzyka, nie miałam takiej świadomości. W 2020 roku powiększyłam swój zespół o kolejne 3 osoby. Na początku była to inwestycja, dziś jest to rewelacyjny motor, który napędza moją firmę. Pomyśl, czy nie przydałyby Ci się kolejne ręce do pracy, dzięki temu możesz przyjąć większą liczbę zleceń, a w trudnych chwilach, np. choroby – masz kogoś kto Cię zastąpi. Ważne jest, aby o nich dbać, najlepiej jak się potrafi. U mnie nie kończy się tylko na wysłaniu przelewu na konto. Staram się tworzyć i budować fajne relacje. Pamiętaj, że to oni pozwolą rozwinąć Twój biznes, będą się z nim utożsamiać i wprowadzą go na nowe tory. Dobry team to gwarancja rozwoju i sukcesu.
Rozwijaj się. Dostęp do szkoleń, kursów czy ebooków we współczesnym świecie jest na wyciągniecie ręki. Ucz się nowości, staraj się być o krok od innych. Wyciągaj wnioski poprzez różne sytuacje i porażki.
Ewelina Salwuk-Marko – redaktor naczelna portalu Feszyn.com założonego w 2013 roku, właścicielka Agencji kreatywnej Sal-Mar, twórczyni kampanii społecznej wspierającej kobiety na rynku pracy GoWomen. Otrzymała statuetkę „Kobieta, która inspiruje 2020”. Ukończyła dwa kierunki studiów. Strateg komunikacji, PR-owiec i specjalista od content marketingu. Od lat wspiera polskie marki, propagując idee „wybieram polskie produkty”. Twórczyni akcji „ Polskie kobiece marki, które warto znać” . Interesuje się również kwestiami związanymi z brandingiem i corporate identity. Branżą internetową zajmuje się od 2009 roku , w którym to czasie zdobywała doświadczenie przede wszystkim w szeroko pojętym marketingu internetowym. Prywatnie miłośniczka seriali, pasjonatka mody, zafascynowana naturalnymi kosmetykami. Żona i matka.
SPAM w wiadomościach prywatnych – nie popełniaj tego błędu! – Joanna Sieczkowska
Jako trener ale również praktyk biznesu działającego w modelu marketingu wielopoziomowego codziennie obserwuje jakie podstawowe błędy popełniają sprzedawcy, konsultanci, ambasadorzy.
Od ponad 3 lat działam wyłącznie online i swój biznes opieram na budowaniu marki osobistej na portalach społecznościowych. Dzięki temu przyciągam do siebie osoby, które chcą działać w systemie MLM jednak czy aby na pewno działają właściwie ? Zostałam ostatnio zapytana, jakie wnioski wyciągam z działań biznesowych z 2020 roku i jaką wskazówkę chciałabym pozostawić po sobie.
Długo nie musiałam myśleć nad tym tematem, ponieważ dotyczy on mojej specjalizacji. Jako trener skutecznej komunikacji w internecie, obserwuję najczęściej popełniany błąd jakim jest SPAM w wiadomościach prywatnych (wysyłanie ofert, nie pytając o potrzeby), brak budowania relacji z potencjalnym odbiorcą lub robienie z profilu prywatnego “targowiska” (czyli wrzucanie ofert sprzedażowych na swoich profilach prywatnych). Działając tym sposobem nie budujemy fundamentu sprzedaży a idąc krok dalej niszczymy rynek, który oferuje nam tak wiele możliwości o ile wykorzystany jest w profesjonalny sposób.
Wśród tak wielkiej konkurencji, gdzie zwłaszcza teraz w 2020 roku większość przedsiębiorców, zmuszonych sytuacją w kraju, przenosi się do sieci, powstała bardzo duża konkurencja i jedyne co może dać nam oczekiwane rezultaty to budowane relacje, towarzyszenie przy sprzedaży (zamiast agresywnej sprzedaży), empatia i odpowiadanie na potrzeby klienta.
Joanna Sieczkowska – znajdziesz mnie na fanPage Kobieta Taka jak Ty, pomagam przedsiębiorcom oraz osobom publicznym w budowaniu marki osobistej oraz budowaniu relacji online. Prowadzę szkolenia z zakresu skutecznej komunikacji w Social Media, pomagam rozwijać FP oraz grupy na facebooku w profesjonalny sposób. Dzięki wiedzy, doświadczeniu oraz kreatywnym koncepcją z sukcesami realizuje podjęte projekty. Dodatkowo jestem Dyrektorem sprzedaży w jednej z firm opartych na marketingu wielopoziomowym więc jestem zarówno trenerem jak i praktykiem. Joanna Sieczkowska
Szanuj swój czas i czas kontrahentów, podejmuj rozsądne i przemyślane decyzje – Ewelina Fuławska
Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej każdy z przedsiębiorców sporządza biznes plan zawierający opis przedsięwzięcia, charakterystykę przedsiębiorstwa, opis produktu lub usługi, strukturę organizacyjną działalności, analizę rynku oraz konkurencji, marketing i sprzedaż, plan działania oraz analizę finansową. Następnie szuka docelowej grupy klientów i stara się do niej jak najszybciej dotrzeć. Dlatego też początkujący przedsiębiorcy największą ilość swojego czasu przeznaczają na budowanie sprzedaży oraz kontaktów biznesowych. Natomiast ryzyko prawne, które wpisuje się w ryzyko operacyjne, nie jest brane pod uwagę. Tymczasem rozpoczynając działalność gospodarczą należy zadbać nie tylko o marketing, ale również o zabezpieczenie interesu prawnego, który jest ściśle związany z interesem finansowym.
Osoba, która wchodzi na rynek nie potrafi przewidzieć ewentualnych zagrożeń, co jest zrozumiałe przez brak doświadczenia. Całą swoją pracę skupia na sprzedaży dóbr lub usług, zapominając o ustaleniu warunków, w jakich powinny przebiegać transakcje. Nawet jeżeli zdecyduje się na podpisanie umowy, to bez wiedzy prawniczej, nie będzie potrafiła ocenić, czy treść zobowiązania zawiera wszystkie wymagane prawem postanowienia i co najważniejsze, czy zabezpiecza w należyty sposób jej interes gospodarczy.
W tym roku spotkałam się z Klientami, którzy przez skorzystanie z gotowych, uniwersalnych wzorów umów lub regulaminów, ponoszą aktualnie duże straty finansowe. Jako prawnik wolałabym udzielić moim Klientom konsultacji przed podjęciem przez nich niesłusznych decyzji, niż sporządzać sprzeciwy od nakazów zapłaty.
Pozwolę sobie przytoczyć historię Klienta, który sprzedał na podstawie internetowego wzoru umowy kilka pojazdów. Niestety umowa była pozbawiona jednego, lecz istotnego zapisu, co doprowadziło do wydania przez sąd przeciwko Klientowi nakazów zapłaty na kilkadziesiąt tysięcy złotych. Klient przyznał się, że przeszło mu przez myśl, iż szablon umowy może zawierać braki lub błędy, lecz zasugerował się zdaniem znajomych, którzy korzystają z tego samego wzoru i nigdy nie mieli żadnych problemów. Teraz żałuje, że zaniechał analizy umowy, ponieważ uniknąłby ogromnej straty finansowej.
Od 01.01.2021 r. wchodzą w życie przepisy, które przyznają uprawnienia konsumenckie dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Z mojego rozeznania wynika, że ponad 90% byłych Klientów, sprzedających w sieci nie zaktualizowało regulaminu sprzedaży i czeka na jego aktualizację dopiero po 01.01.2021 r. Tym samym naraża swoją działalność na straty finansowe. JDG otrzyma uprawnienia z dniem 01.01.2021 r. bez względu na to, czy dokumentacja zostanie zmieniona, co więcej stary regulamin w przypadku ewentualnego sporu może stać się dowodem na niekorzyść sprzedawcy. Z prawnego puntu widzenia, dostrzegam w tym stanie rzeczy „furtkę” dla przestępców, którzy mogą wykorzystać brak zaktualizowanych regulaminów, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.
Wielu przedsiębiorców posiada wiedzę, że ma nastąpić nowelizacja Kodeksu cywilnego i ustawy o prawach konsumenta, ale nie potrafi dostrzec jej skutków. Ponadto nowe prawo może mnożyć luki prawne. W czasach reform społecznych oraz gospodarczych, monitorowanie prawa to nie wszystko. Potrzebna jest pomoc prawnika, który dokona prawidłowej wykładni prawniczej i wdroży zmiany w naszym przedsiębiorstwie.
Ludzie oczekują dzisiaj szybkich i krótkich informacji, ponieważ tempo życia nie pozwala na dłuższe pochylenie się nad daną kwestią. Marketing nieustannie ewoluuje, a jego celem jest hasłowy i jednocześnie zrozumiały przekaz. Jednak są tematy, które w dalszym ciągu wymagają profesjonalnej oceny i nie zastąpimy jej darmowym wzorem umowy lub lakoniczną „poradą prawną” na grupie w mediach społecznościowych. Gdyby prawo było proste nie byłoby prawników. Oprócz tego każda sprawa wymaga dogłębnej analizy oraz indywidualnego podejścia. Musimy mieć świadomość tego, że ten sam gotowy wzór regulaminu sklepu internetowego kupi zarówno firma kosmetyczna, sprzedawca środków czystości, jak i artysta wykonujący rękodzieło. Nie ma uniwersalnych szablonów ani porad, które w taki sam sposób zabezpieczą interes prawny wszystkich przedsiębiorców, bo przecież każdy z nas posiada odmienną politykę sprzedaży i towarzyszy mu inne ryzyko biznesowe.
Czy posiadając dom, wybierzemy ubezpieczenie dedykowane dla mieszkania? Jaki będzie zakres ubezpieczenia? Jakie zdarzenia losowe muszą wystąpić, żeby otrzymać odszkodowanie? Do jakiej wysokości ubezpieczyciel pokryje powstałą szkodę? Nigdy nie kupilibyśmy ubezpieczenia bez otrzymania odpowiedzi na te podstawowe pytania, ponieważ musimy mieś pewność, że ochrona ubezpieczeniowa będzie dopasowana do naszych potrzeb, a nie znajomego przedsiębiorcy. Dlaczego mając taką wiedzę, nie dbamy o zabezpieczenie prawne firmy? Dlaczego nie analizujemy ryzyka, kiedy korzystamy z gotowych wzorów dokumentów lub posiłkujemy się wiadomościami ze stron internetowych? Przeznaczamy na rozwój biznesu mnóstwo czasu, ciężko pracujemy, i czy na pewno chcielibyśmy to wszystko stracić, bo np.: podpiszemy umowę z kontrahentem, która zabezpieczy tylko jego interes i na podstawie której będzie mógł (zgodnie z prawem!) domagać się od nas zapłaty kary umownej; zlekceważymy zastrzeżenie nazwy firmy, której nazwę zastrzeże konkurent i tym samym przejmie naszą markę i klientów. Czy w dzisiejszych czasach stać nas na takie błędy? Czy dostęp do usług prawniczych jest ograniczony?
Oczywiście powinniśmy czerpać z doświadczenia drugiego przedsiębiorcy. Jednak nie jest to tak proste, jak to widzimy, albowiem należy odróżnić dobre naśladownictwo od powielania błędnych decyzji operacyjnych. Przy tym chciałabym nadmienić, że w sieci można otrzymać wiele przydatnych informacji prawniczych w formie bezpłatnych e-booków lub webinariów. Musimy wiedzieć, że materiały edukacyjne mają na celu przybliżenie nam ryzyka stosowania przepisów ustawowych lub wykonawczych, lecz nie zastępują porady prawnej w naszej sprawie.
Poza „gotowcami” powinniśmy uważać na oszustów „barterowych”, którzy pod pozorem współpracy chcą wyłudzić darmowy produkt lub usługę. Przed nawiązaniem relacji biznesowej, koniecznie zapoznajmy się z profilem działalności przyszłego kontrahenta i zastanówmy się, czy w zamian za naszą usługę jest on w stanie zaoferować nam równie wartościowy produkt. Nie nastawiajmy się na szybki zysk, bo rozwój biznesu wymaga czasu oraz cierpliwości. Na dzisiejszym rynku należy podejmować odważne decyzje, które nie są impulsywne, lecz przemyślane.
Biznes wymaga ciągłego prognozowania, więc w nowym roku:
- Analizujmy ryzyko operacyjne, na które składa się również ryzyko prawne. Przed rozpoczęciem działalności skonsultujmy politykę prowadzenia biznesu z prawnikiem, który oceni rodzaj i skalę zagrożeń prawnych.
- Przewidujmy straty finansowe, będące wynikiem braku właściwej ochrony prawnej biznesu.
- Rozsądnie optymalizujmy koszty firmy, nie traktujmy pomocy prawnika jako straty.
- Nie przekładajmy marketingu nad zabezpieczenie interesu prawnego i tym samym finansowego naszej działalności gospodarczej.
- Powierzmy zabezpieczenie interesu prawnego profesjonaliście- prawnikowi, tak jak powierzamy prowadzenie finansów księgowej. Prawnik dokona audytu prawnego firmy, stworzy spersonalizowane dokumenty i udzieli profesjonalnej porady prawnej.
- Odróżniajmy dobre naśladownictwo od powielania błędnych decyzji operacyjnych pozostałych przedsiębiorców.
- Bądźmy świadomi tego, że darmowa porada prawna na ogólnodostępnym forum lub wzór dokumentu od znajomego, nie zastąpi indywidualnej usługi prawniczej.
- Uważajmy na oszustów, którzy pod pretekstem współpracy barterowej chcą otrzymać darmowy produkt lub usługę.
- Sukces w biznesie, podobnie jak w życiu jest owocem odważnych i przede wszystkim mądrych decyzji, więc nie śpieszmy się z podpisaniem ważnej dla nas umowy, dajmy sobie czas na jej analizę oraz konsultację z prawnikiem.
- Bądźmy cierpliwi i zapamiętajmy, co powiedział Harold Geneen : „W świecie biznesu, każdy otrzymuje wypłatę w dwóch monetach: pieniądzach i doświadczeniu. Doświadczenie weź jako pierwsze, pieniądze przyjdą później”.
Moim postanowieniem noworocznym jest szanowanie swojego czasu i czasu kontrahentów. Na nowy rok życzę wszystkim przemyślanych oraz rozsądnych decyzji biznesowych.
Nazywam się Ewelina Fuławka i jestem prawniczką oraz właścicielką firmy Centrum Prawne Online. Świadczę pomocy prawną dla przedsiębiorców, ponieważ w zawodzie prawnika cenię sobie współpracę z ludźmi niezależnymi, dążącymi do rozwoju i kreatywnymi. Poza pracą uwielbiam aktywność fizyczną, najchętniej na górskich szlakach i nie wyobrażam sobie życia bez muzyki i kina akcji.
A czego Ciebie nauczył rok 2020?
A czego Ciebie nauczył rok 2020 i co poradziłabyś innym osobom, które chcą się spełniać zawodowo? Co w tym roku się sprawdziło a co nie, co zrobiłabyś zupełnie inaczej, co planujesz zmienić w Nowym Roku? Czekamy na komentarz od Ciebie!