Izabela Tomiczek-Pitlok: Fanpage czy profil prywatny – na czym się skupić, budując markę osobistą?
Budowanie marki osobistej w social mediach stanowi spore wyzwanie. Szczególnie w momencie, gdy pojawia się dylemat: prowadzić fanpage czy publikować treści na prywatnym profilu? Co przyniesie więcej korzyści? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.
Wybór między fanpagem a profilem prywatnym jest uwarunkowany tym, w jaki sposób chcesz wykorzystać swoje social media w procesie budowania własnej marki. Zarówno jeden jak i drugi kanał może Ci pomóc osiągnąć założone cele. Jednak tak samo jeden jak i drugi posiadają swoje ograniczenia.
Marka osobista a profil na Facebooku
Kiedy prowadzisz konto prywatne na Facebooku, Twoje publikacje otrzymują zasięg organiczny (określający liczbę odbiorców pozyskanych bez wykorzystania płatnych kampanii). O popularności posta decyduje zatem jedynie jego atrakcyjność oraz zaangażowanie społeczności. W przypadku postów na fanpage’u masz możliwość skorzystać z opcji promowania i dzięki temu dotrzeć do innego, być może większego, w zależności od budżetu, grona odbiorców (a nie tylko tych, którzy Cię obserwują i ich znajomych).
Argumentem przemawiającym za aktywnością na koncie prywatnym jest także to, że jest to bardziej przydatne, kiedy budujesz markę osobistą, a nie firmową. To Twój prywatny profil, a nie fanpage, wyskoczy w pierwszej kolejności w wyszukiwarce Google’a, jeśli ktoś wpisze w nią Twoje imię i nazwisko.
Posiadanie prywatnego konta na Facebooku daje Ci możliwość dołączania do różnych grup tematycznych (większość z grup nie przyjmuje fanpage’y). Jeśli będziesz się udzielać na tych grupach i ktoś zechce sprawdzić, kim jesteś, zrobi to najprawdopodobniej scrollując Twój prywatny profil. To Twoje konto prywatne oznaczy zazwyczaj ktoś, kto zechce Cię polecić.
Po co prowadzić fanpage na Facebooku?
Biznesowe konto na Facebooku sprawdzi się w przypadku osób, które wykorzystują w swojej działalności kampanie reklamowe lub zamierzają w przyszłości to robić. Na chwilę obecną taka możliwość istnieje tylko z poziomu fanpage’a – posiadając konto prywatne, nie „puścisz” kampanii. Promowanie postów można wykupić również jedynie na fanpage’ach.
Inną korzyścią jest to, że w treści posta lub w komentarzu pod jakąkolwiek publikacją (post/rolka) możesz wpisać: „@obserwujący”, dzięki czemu każdy obserwujący Twój fanpage otrzyma bezpośrednie powiadomienie, że został oznaczony w opublikowanej przez Ciebie treści. Tutaj trzeba jednak być bardzo ostrożnym, gdyż zbyt częste oznaczanie obserwujących może przynieść odwrotny skutek: wiele osób, które codziennie są oznaczane przy treściach, jakie nie są dla nich interesujące, rezygnuje z obserwowania danego profilu. Należy więc pamiętać o tym, by content zawsze odpowiadał potrzebom danej społeczności.
Na fanpage’u możesz także promować swoją działalność dzięki tworzeniu wydarzeń offline lub online. W ramach tych drugich możesz:
- rozmawiać na czacie ze swoją społecznością;
- zorganizować grupową wideokonferencję w pokojach Messengera;
- przeprowadzić transmisję LIVE.
Posiadanie fanpage’a daje Ci także możliwość wglądu w statystyki i dane związane z prowadzeniem konta biznesowego oraz przyznania dostępu do jego administrowania osobom trzecim (np. wirtualnej asystentce lub agencji marketingowej obsługującej Twoje social media).
Fanpage czy konto prywatne?
Wybór należy do Ciebie. Moja rada? Jeśli budujesz markę osobistą, skup się na profilu prywatnym: publikuj regularnie 2-3 razy w tygodniu posty z wartościowym contentem, od czasu do czasu dzieląc się odrobiną swojej codzienności:
- czytaną lekturą,
- wakacyjnym wyjazdem,
- kulisami powstawania Twojego produktu,
- owocną współpracą z klientem,
- czasem spędzonym z rodziną.
Nie zapominaj jednak o fanpage’u, jeśli rozważasz wykorzystywanie kampanii reklamowych w przyszłości, na późniejszym etapie rozwoju swojej marki. Wystarczy, że przynajmniej raz w tygodniu opublikujesz tam treści, które odpowiadają na realne potrzeby Twoich odbiorców.
Izabela Tomiczek-Pitlok – specjalistka od budowania marki osobistej, właścicielka agencji marketingowej wspierającej kobiece i męskie biznesy w budowaniu marki online (zakładanie i prowadzenie stron www, fanpage’y na Fb, Instagramie czy LinkedIn, opracowywanie strategii działania, kampanii reklamowych, tworzenie i wysyłanie newsletterów, pomoc w opracowywaniu produktów cyfrowych, przygotowywanie ulotek, wizytówek, roll up’ów i innych materiałów promocyjnych); pomysłodawczyni i założycielka międzynarodowego projektu „Kobiecy Challenge”, redaktor naczelna portalu Świat Kobiecej Mocy, współautorka książki „Świat Kobiecej Mocy. Niezwykłe historie 11 kobiet, które odważyły się zmienić swoje życie”.
kontakt@kobiecychallenge.com
https://swiatkobiecejmocy.com/
artykuł sponsorowany
Temat: “Fanpage czy profil prywatny – na czym się skupić, budując markę osobistą” Cię zainteresował? Sprawdź także:
- Izabela Tomiczek-Pitlok: Jak stworzyć newsletter? Krótka instrukcja.
- Czy sztuczna inteligencja zmieni oblicze social mediów? – Izabela Tomiczek-Pitlok
- Personal branding a komentarze w social mediach