Zerknij koniecznie

jak-budowac-dochodowy-biznes-online_61901c22

Budowanie biznesu online – 5 najważniejszych kroków

Budowanie biznesu online na początku może wydawać się onieśmielające. W końcu jest tyle rzeczy do zrobienia, konieczności nauczenia się nowych umiejętności, wyjścia ze swojej strefy komfortu, znalezienia pomysłu na biznes, budowania marki online… A to dopiero początek, bo przecież zostają kwestie techniczne, strona WWW, sklep online, założenie newslettera. Cóż, nie da się ukryć, że sporo tego, prawda? 

Jednak możesz to sobie ułatwić, a ja pokażę Ci jak to zrobić, właśnie krok po kroku. Co więcej, w niektórych kwestiach mogę poprowadzić Cię za rękę, ale o tym więcej dowiesz się w dalszej części tego artykułu. Dlatego bez zbędnego gadania… ZACZYNAMY!

Pomysł i Twoja misja 

Na początku jest pomysł, a zaraz po nim Twoja misja. Być może masz jedno i drugie, a może czujesz, że własny biznes online to coś dla Ciebie, ale nie wiesz, na czym go zbudować? 

Dla przykładu moją misją od samego początku było pokazanie innym kobietom, że mogą samodzielnie i niskokosztowo wyklikać stronę WWW i że wcale nie potrzebują do tego wiedzy technicznej ani dużego budżetu. 

Dlatego zastanów się:

  • w czym jesteś dobra? 
  • za co chwalą Cię inni? 
  • co sprawia Ci największą frajdę? 
  • w jakich tematach inni zazwyczaj proszą Cię o poradę lub wsparcie? 

Ola Gościniak_Jestem Interaktywna

Marka online 

Gdy masz już wstępny pomysł i misję, możesz powoli przejść do planowania swojej marki online. To moment, by przemyśleć, do kogo będziesz kierowała swoje usługi/produkty, jak będziesz się komunikowała z odbiorcami, a także jak będzie wyglądała Twoja oprawa wizualna i czy to wszystko, co planujesz, będzie się spinało finansowo. 

Przed Tobą: 

  • ustalenie grupy docelowej: by to sobie ułatwić, określ personę, czyli Twojego idealnego klienta. Przygotuj sobie kartkę, na której napiszesz, kim jest ta osoba, co lubi,  co ją motywuje, jakie ma wykształcenie, czego potrzebuje i jak Twoja oferta może jej pomóc. 
  • przygotowanie planu produktów i usług: czyli tego, co będziesz oferować swoim przyszłym odbiorcom. Gdy masz już personę i wizję grupy docelowej, to łatwiej będzie Ci trafić idealnie w potrzeby przyszłych klientów. 
  • stworzenie biznesplanu: gdy mniej więcej wiesz, czym chcesz się zajmować i w jakim kierunku rozwijać działalność niezbędny jest plan, który pozwoli Ci wyliczyć budżet na start, a także szacowane przychody i koszty. Nie zastawiaj tego punktu na później, bo biznes, który nie będzie przynosił Ci dochodów, błyskawicznie zacznie Cię frustrować, a nie o to przecież chodzi. 
  • opracowanie identyfikacji wizualnej: czyli tego, jak będzie prezentowała się Twoja marka. Od jej kolorystyki, poprzez grafiki w social media, a skończywszy na wykorzystywanej czcionce. To wszystko wpływa na to, jak będą odbierać Cię potencjalni klienci. 
  • strategia promocji: czyli to, w jaki sposób chcesz “dać się znaleźć” swoim odbiorcom. A raczej im to ułatwić, by przeszli do Ciebie jak po nitce do kłębka.

Oczywiście nie musisz tego wszystkiego robić idealnie od razu, ale ważne byś miała świadomość kolejnych kroków, a wtedy powinno pójść jeszcze łatwiej. 

Czytasz to i czujesz, że właśnie na tym etapie potrzebujesz burzy mózgów i wsparcia osób bardziej doświadczonych od Ciebie? Nie ma sprawy! Odpowiedzią na to może być Interaktywna Paczka. 

Stworzyłam przestrzeń, w której możesz do woli komunikować się z innymi przedsiębiorczymi osobami. Dzięki temu uzyskasz pomoc innych już na pierwszych etapach tworzenia i prowadzenia działalności.  A to ułatwi Ci szybsze pokonanie wszelkich trudności i skuteczne ruszenie z miejsca! 

W Paczce https://olagosciniak.pl/paczka/ znajdziesz wsparcie, w tym takie w postaci mastermindów, focus roomów i rozmów z innymi. Prócz tego Interaktywna Paczka to także… Konkretna paka wiedzy. Co miesiąc odbywają się w niej konsultacje z ekspertkami, szkolenia na żywo, webinary i wyzwania.

Strona WWW

Jaki jest kolejny krok? Zdecydowanie strona WWW, czyli Twoja wizytówka w sieci. Możesz stworzyć witrynę, na której znajdzie się Twój blog ekspercki, oferta, a później sklep online. Stronę WWW dostosujesz do potrzeb swojego biznesu, na każdym jego etapie, dlatego ta na start może być naprawdę prosta, z najważniejszymi informacjami. 

Do stworzenia strony WWW wcale nie potrzebujesz umiejętności graficznych czy programistycznych. Tak naprawdę wystarczy czas i umiejętność czytania ze zrozumieniem. 

Możesz taką stronę wyklikać, korzystając z darmowych materiałów, czytając mojego bloga i oglądając tutoriale, a także dołączyć do mojego kursu WordPressa w ramach Akademii, gdzie pokażę Ci wszystko krok po kroku.

Produkt i sklep online 

Skoro chcesz mieć biznes online, to oznacza, że planujesz zarabiać w sieci. Dlatego po stronie WWW, kolejne wyzwania na Twojej drodze to właśnie konkretna oferta, na której możesz zarabiać oraz sklep online, w której klient zakupi produkty fizyczne, cyfrowe bądź usługi. W przypadku produktu polecam na początek coś, co możesz stworzyć szybko i niskokosztowo, by od razu testować swój pomysł. U mnie doskonale sprawdził się e-book. Napisałam go sama w Wordzie, a moim jedynym kosztem w jego przypadku była korekta. Innym pomysłem na taki szybki produkt może być: 

  • konsultacja, 
  • video z tutorialem,
  • zapis nagrania szkolenia, 
  • kurs np. w wersji tekstowej wysyłany mailowo,
  • dostęp do grupy z wiedzą 

Możliwości jest wiele, dlatego wybierz taką, która najlepiej do Ciebie pasuje. 

A co ze sklepem online? Gdy o tym myślisz, oblewają Cię zimne poty? W końcu  platformy tyle kosztują, a samodzielnie nawet boisz się tego podjąć? Moim zdaniem najlepsze, co możesz zrobić, gdy zaczynasz, to samodzielnie wyklikać sklep na WordPressie. Wystarczy Ci do tego darmowa wtyczka WooCoommerce. Znajdziesz ją w bazie WordPressowych wtyczek, a po instalacji samodzielnie skonfigurujesz do swoich potrzeb. 

To świetny patent, gdy: 

  • masz ograniczony budżet,
  • twoja ilość produktów będzie maksymalnie w setkach, a nie tysiącach, 
  • chcesz nauczyć się samodzielnie obsługiwać sklep i wprowadzać w nim niezbędne zmiany, 
  • planujesz dostosować sklep idealnie do swoich potrzeb, a potem wprowadzić automatyzacje, które ułatwią Ci zarządzanie nim.

Powyższe zdania pasują do tego, czego właśnie potrzebujesz? W takim razie moja Akademia jest w sam raz dla Ciebie. Brzmi jakoś znajomo? Nic dziwnego, bo pisałam o niej już w trakcie omawiania strony WWW. 

interaktywna paczka_logo

Akademia to miejsce, w którym zdobędziesz niezbędną wiedzę do zbudowania strony WWW i sklepu internetowego. Zaczniesz od tego, że stworzysz na WordPressie swoje miejsce w sieci, gdzie podzielisz się wiedzą i pokażesz, że jesteś ekspertem w swoje dziedzinie. A potem? Wyklikasz platformę na WooCommerce i zaczniesz sprzedawać e-booki, kursy on-line, usługi oraz produkty fizyczne. Dla większej motywacji i mobilizacji do działania, w ramach Akademii nabór odbywa się tylko 2 razy w roku (najbliższy w lutym) oraz rozdawane są medale za osiągnięcia finansowe. Kto wie, może tak rozkręcisz swoją działalność z akademią, że będziesz kolejną złotą medalistką? 

budowanie biznesu online_Ola Gościniak

Twoja społeczność i docieranie do nowych odbiorców 

Masz już swoją markę, stronę WWW, produkt, sklep online… Co dalej? Najwyższy czas opracować strategię docierania do nowych odbiorców i dbania o tych, którzy już z Tobą są! Jak to zrobić? 

  • Social media: nie musisz mieć konta we wszystkich mediach społecznościowych. Tak naprawdę wystarczy na początek jedno, które dobrze opanujesz i lubisz. Potem możesz pomyśleć o innych, jednak wcale to nie jest koniecznością. Skup się na tym, by znaleźć swój styl i formę, która naprawdę Ci odpowiada, a wtedy promowanie firmy w SM przyniesie Ci radość (i jeszcze lepsze efekty finansowe). 
  • Newsletter:  nie wierz, gdy ktoś mówi, że newsletter to przeżytek. Budowanie listy mailingowej sprawia, że masz bliższy kontakt ze swoimi odbiorcami, łatwiej możesz przetestować zainteresowanie swoimi produktami, a także informować o nowościach, produktach, dodatkowej wiedzy i ofercie wprost do skrzynki. 
  • SEO: jak zazwyczaj szukasz czegoś w sieci? Czyżby wpisując coś do wyszukiwarki Google? Tak robi większość z nas. I tak samo będzie z Twoimi klientami. Dlatego sposobem na promocje może być także zadbanie o SEO strony WWW. Niech będzie widoczna w sieci tak jak Ty. 
  • Reklama: na początku nie reklamowałam się mocno w social mediach (a w Google próbowałam, jednak w moim przypadku to był niewypał), teraz regularnie promuję Jestem Interaktywna i moje produkty, by wypływać na szerokie wody z biznesem online i docierać do nowych odbiorców. 
  • Wyzwania: super sposobem, by szybko zdobyć obserwujących, jest tworzenie bezpłatnych wyzwań. Taka wspólna mobilizacja sprawia, że więcej osób zostawi Ci swój adres e-mail i obserwację w social mediach.

Uff, 5 najważniejszych kroków za nami! Z takim planem łatwiej będzie Ci się zabrać na budowanie biznesu. Na koniec mam dla Ciebie kilka biznesowych lekcji, dzięki którym szybciej i skuteczniej rozkręcisz swoją działalność online. 

Pamiętaj, że: 

  • perfekcjonizm w niczym nie pomaga: budowanie biznesu to długotrwały proces i wcale nie musisz robić od razu (w ogóle nie musisz) wszystkiego idealnie. Nie zwlekaj jednak z działaniem z obawy, że nie zrobiłaś czegoś perfekcyjnie, bo dobrze zrobione jest lepsze od perfekcyjnie wyobrażonego. To ostatnie często nie ujrzy nawet światła dziennego. 
  • nie ma tego idealnego momentu na zrobienie czegoś:. z takim podejściem możesz skończyć tak jak ja z blogiem. Aż 2 lata odwlekałam decyzję o jego pisaniu. Na co mi to było? Teraz tym bardziej tego nie rozumiem. 🙂
  • często warto bać się… i  mimo wszystko robić: sama miałam opory przed nagrywaniem video i prowadzeniem webinarów, jednak czułam, że to po prostu da kopa mojemu biznesowi online. Miałam rację. Bałam się straszliwie, ale opłacało się przełamać. 
  • warto testować, sprawdzać i modyfikować: dzięki takiemu podejściu będziesz rozwijać swoją firmę i wprowadzać do niej coraz lepsze rozwiązania. Bycie elastycznym zdecydowanie służy w działalności online. 
  • stwórz swoje wspierające środowisko: bardzo w starcie Jestem Interaktywna pomógł mi mastermind z Agnieszką Werechą i Gosią Zimniak. To one mnie mobilizowały w pierwszych i stresujących krokach. Teraz nie potrafię sobie wyobrazić, że mogłabym pracować inaczej! Jeśli nie masz takich osób obok siebie, to pamiętaj, że możesz dołączyć do mojej Interaktywnej Paczki i skorzystać ze wsparcia innych kobiet biznesu. 

Teraz czas na Twoje działanie 

Moje kursantki zaczynały od zera, większość z nich nie miała w ogóle pojęcia o WordPressie, a dziś mają prężnie rozwijające się biznesy online. I wiesz co? Ty także możesz dołączyć do tego grona, a ten artykuł niech będzie Twoim malutkim kroczkiem w tym kierunku. 

A jeśli potrzebujesz wsparcia innych kobiet biznesu to możesz dołączyć do Interaktywnej Paczki do 24 stycznia. O ile nie skończą się wcześniej miejsca, a to bardzo możliwe. 

Trzymam kciuki za rozwój Twojego biznesu online! 

budowanie biznesu online_Ola Gościniak

Ola Gościniak – Jestem Interaktywna www.olagosciniak.pl

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, blogerka, autorka książki “Bądź Online” oraz książkoplanera “Rok w biznesie online”, mentorka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka.

Od 2015 r. pomaga kobietom z całej Polski w realizacji ich interaktywnych marzeń i osiągnięciu niezależności finansowej na własnych zasadach. Przeszkoliła już ponad 50 tys. Polek. Pokazuje im, jak stworzyć stronę WWW od podstaw, jak założyć sklep internetowy czy rozpocząć biznes online. Z sukcesem tworzy zaangażowaną społeczność Jesteśmy Interaktywne.

Laureatka w XII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w kategorii Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu oraz Lady Business Awards w kategorii Przedsiębiorcza Kobieta to TY. Znalazła się w TOP 20 wpływowych blogerów 2018, 2019, 2020 i TOP 30 2017 w rankingu JasonHunt. Prelegentka i mówczyni na wielu branżowych wydarzeniach.

Absolwentka informatyki na Politechnice Poznańskiej, grafiki projektowej w Collegium Da Vinci oraz coachingu biznesowego w WSKZ. Swoją pierwszą stronę internetową stworzyła jeszcze w podstawówce, 20 lat temu. Od tamtej pory ma ich na swoim koncie ponad 500.

Temat Cię zainteresował? Sprawdź także:

  1. “Musisz być tym kim jesteś, a nie tym kim powinieneś być” – wywiad z psychologiem Katarzyną Kukielińską
  2. Co kryje się pod pojęciem Wealth Dynamics? Rozmowa z Anną Stępień-Kraską
  3. “Moją misją jest wspierać kobiety w monetyzowaniu tego co potrafią online” – wywiad z Karoliną Kizińską
5 2 votes
Article Rating
Podziel się swoją opinią
Subscribe
Powiadom o
guest
11 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota
1 rok temu

Świetny i bardzo przydatny artykuł. Dużo cennych informacji 🙂

Mangomania
Mangomania
1 rok temu

Mam nadzieję, że znajdzie się wiele kursantek jakie otrzymają cenne wskazówki.

Ciekawska Magdalena
1 rok temu

Świetnie napisant artykuł i bardzo cenne uwagi i rady

Wędrówki po kuchni
Wędrówki po kuchni
1 rok temu

Bardzo fajny i konkretny wpis zawierający sporo cennych informacji

Joanna
1 rok temu

Świetny tekst! Mnóstwo wskazówek i motywacji, aż chce się działac 😊 brawo!

Karolina/Nasze Bąbelkowo

Bardzo cenne wskazówki, a Oli miałam kiedyś okazję posłuchać na żywo na jednej z konferencji i naprawdę potrafi zarazić wszystkich wokół swoim entuzjazmem.

Viola z MBJ
1 rok temu

Idealny artykuł dla mnie,mam w głowie kilka pomysłów na własny biznes a tutaj idealnie uporządkowałas wszystkie niezbędne elementy wstępnych prac nad budowaniem firmy. Zdecydowanie zainteresowała mnie też grupa Interaktywnej Paczki.
Pozdrawiam serdecznie ❤️

Anna
Anna
1 rok temu

Wszystkie te rady i wskazówki na pewno będą cenne dla tych, którzy zaczynają e-biznes lub mają zamiar go rozpocząć.

Pojedztam
1 rok temu

Z pewnością zadbanie o te wszystkie składowe jest bardzo ważnym zadaniem.

Żyć nie umierać
1 rok temu

Jeśli ktoś prowadzi działalność czy sklep, to na pewno rady tutaj przeczytane się mu przydadzą. Zresztą dobra rada zawsze się przyda każdemu 🙂

Aga
Aga
1 rok temu

Cenne wskazówki nie tylko dla początkujących👌

Zobacz koniecznie
Czym jest poczucie własnej wartości? Co ma wspólnego banknot 50…