Zerknij koniecznie

Przystawka czy deser? O doradztwie, strategii i dofinansowaniach – rozmowa z Izabelą Anuszewską [WYWIAD]

Masz pomysł  na biznes? Chciałabyś wprowadzić go w życie, ale wciąż zastanawiasz się od czego zacząć? A może masz strategię i plan działania, ale nie wiesz gdzie można uzyskać dofinansowanie na start?

Przestawiamy Izabelę Anuszewską – Przedsiębiorcę, Doradcę, Mentorkę Biznesu, kobietę, która nie ustaje w swoich działaniach, niezmiennie motywuje i inspiruje inne kobiety, żeby brały życie w swoje ręce. Pomaga i doradza w pozyskiwaniu dofinansowań i tworzeniu strategii biznesowych, wspiera w zakresie rozwoju zawodowego i budowaniu marki osobistej.

Jesteś kobietą, która ciągle się rozwija i jeszcze pomaga w rozwoju innym kobietom. Skąd czerpiesz energię i motywację do działania?

Izabela: Czerpię energię i motywację do działania z wielu źródeł, które razem tworzą moją codzienność. Po pierwsze, moje szczęśliwe dzieciństwo dało mi solidne fundamenty a wychowanie w rodzinie, która otaczała mnie miłością i zapewniała poczucie bezpieczeństwa, pozwoliło mi na rozwój w atmosferze wsparcia i zrozumienia. Moja obecna rodzina jaką zbudowałam jako dojrzała kobieta, też jest bezcenna.

Podróże również odgrywają ważną rolę w moim życiu. To one ładują mój wewnętrzny akumulator, pozwalają mi zaczerpnąć nowych doświadczeń i spojrzeć na świat z różnych perspektyw. Celebrowanie małych rzeczy każdego dnia to kolejna istotna praktyka, która dodaje mi energii. Ostatni, ale równie ważny, jest nasz rodzinny pies (chart angielski), który zawitał do naszego domu w czasie pandemii.

Izabela Anuszewska - mentorka biznesu, przedsiębiorca, doradca

Żeby znaleźć się w miejscu, w którym aktualnie jesteś, jeśli chodzi o Twoją karierę, trzeba włożyć mnóstwo pracy, wytrwałości a może i poświęceń. Jak to wszystko się u Ciebie zaczęło? Czy od razu wiedziałaś co chciałabyś w życiu robić?

Izabela: Nie lubię nazywać tego „karierą”, wolę mówić o „ścieżce zawodowej”. Przez 20 lat prowadzenia własnej firmy nauczyłam się, jak ważna jest wytrwałość i zdolność do adaptacji w dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu. Moje podejście zawsze charakteryzowało się konsekwencją i dbałością o jakość. Stawiałam na trwałe relacje z ludźmi, które, jak się okazuje, są jednym z fundamentów trwałego sukcesu. Mam jasno określone strategiczne cele, które regularnie rewiduję i dostosowuję do aktualnych warunków rynkowych. Niewiele osób w moim otoczeniu może pochwalić się tak długim stażem w jednej, własnej firmie. Uważam, że to świadczy o skuteczności mojego podejścia, które pomogło mi nie tylko przetrwać, ale i rozwijać się w biznesie.

Wspierasz innych w rozwoju działalności, patrzysz na to, jak powstaje „nowe“, obserwujesz przemiany tych wszystkich osób, które wspierasz. Jak się czujesz, kiedy widzisz, że marka, z Twoją pomocą zaczyna prężnie się rozwijać lub dotacja, którą pomogłaś uzyskać, pozwoliła na powstanie nowego biznesu? To wszystko dzieje się na Twoich oczach…

Izabela: Ludzie różnie definiują swój sukces i to jest dobre, podążam za tym, bo każdy jest inny. Praca, którą wykonuję, daje mi nie tylko możliwość obserwacji, ale także uczestnictwa w rozwoju różnych przedsięwzięć biznesowych. Patrzenie, jak z moją pomocą marki zaczynają prężnie się rozwijać, jak nowe biznesy powstają dzięki np.: dotacjom, w których uzyskaniu wspierałam, jest dla mnie bardzo satysfakcjonujące. Doceniam każde słowo uznania, każdy gest wdzięczności, ponieważ są one potwierdzeniem wartości mojej pracy. To właśnie te momenty są dla mnie największym źródłem satysfakcji. Lubię swoją pracę, a moje zaangażowanie jest doceniane przez klientów.

Przybliżysz naszym czytelniczkom czym zajmuje się mentorka biznesu?

Izabela: Mentorka biznesu pełni funkcję wspierającą w procesie rozwijania umiejętności przedsiębiorców oraz profesjonalistów. Przede wszystkim, inspiruje swoich klientów do generowania nowych rozwiązań i pomysłów. Stwarza przestrzeń do kreatywnego myślenia i pomaga znaleźć innowacyjne podejścia do różnych wyzwań biznesowych. Podpowiada, pokazuje alternatywy jak coś zrobić.

Kolejnym aspektem jest pomoc w osiąganiu zamierzonych celów zawodowych i biznesowych, przy jednoczesnym zapewnieniu wsparcia i motywacji, jeśli chodzi o ich realizację. Pomaga w planowaniu kariery, doradza w sprawach strategicznych i operacyjnych, a także wspiera w podejmowaniu trudnych decyzji. Dzieli się również swoim bogatym doświadczeniem. Jej wiedza i umiejętności, zdobyte przez lata praktyki w różnych sektorach biznesu, są nieocenione dla mentee, którzy czerpią z nich inspiracje i praktyczne porady.

Motywowanie do pokonywania ograniczeń – to również jeden z ważniejszych aspektów działania. Ponadto zachęca do wyjścia poza strefę komfortu, testowania nowych rozwiązań i podejmowania ryzyka, co jest niezbędne do wzrostu i innowacji. Ostatni element to aktywne i wspierające towarzyszenie w procesach zmiany. Mentorka biznesowa może dostosować swoje metody do bieżących potrzeb i wyzwań. Dodatkowo, wykorzystuje swoje kontakty biznesowe i zawodowe, by dzielić się nimi ze swoim klientami.

Na jakie wsparcie z Twojej strony można liczyć, jeśli chodzi o budowanie marki osobistej?

Izabela: Specjalizuję się we wspieraniu przedsiębiorców, szczególnie w sektorze mikro i małych firm, w budowaniu i rozwijaniu ich osobistych marek osobistych biznesowych. Moje podejście opiera się na unikalnej metodologii, aby maksymalnie dostosować proces do indywidualnych potrzeb każdego klienta.

Pierwszym krokiem w naszej współpracy jest zawsze rozwinięcie spersonalizowanej strategii marki. Na tym etapie skupiamy się na definiowaniu kluczowych wartości, które nasz klient pragnie przekazać przez swoją markę, jak również na ustaleniu konkretnych celów biznesowych.  Następnie przechodzimy do etapu wdrażania tej strategii. Tutaj moja rola to przede wszystkim pomoc w realizacji ustalonych planów i strategii, dostosowanie ich do bieżących warunków rynkowych oraz dostępnych zasobów finansowych i czasowych klienta.

Współpracując ze mną, przedsiębiorcy mogą liczyć na kompleksowe wsparcie w procesie budowania silnej i rozpoznawalnej marki osobistej, która będzie odzwierciedleniem ich wartości, aspiracji oraz ambicji biznesowych.

Jakie dotacje na start można aktualnie pozyskać? Wiele kobiet zniechęca się, kiedy widzi jak wiele formalności wiąże się z pozyskiwaniem dotacji.

Izabela: W procesie pozyskiwania środków na wymarzony biznes można korzystać z różnych form wsparcia: od samodzielnego przygotowywania wniosków, poprzez korzystanie z bezpłatnych szkoleń i konsultacji, po zlecenie przygotowania dokumentacji profesjonalnym doradcom. Warto pamiętać, że choć formalności mogą być zniechęcające, istnieje wiele dostępnych narzędzi i usług, które mogą pomóc w ich przejściu.

Teraz na myśl od razu przychodzą mi do głowy trzy opcje, każda inna, adresowana do trochę innego klienta:

  • Dotacje z PUP – dotacje są dostępne dla osób bezrobotnych lub poszukujących pracy, które chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.
  • Mikropożyczki z możliwością umorzenia do prawie 50% – to forma wsparcia, która pozwala na uzyskanie niewielkich kwot finansowania, które można przeznaczyć na rozwój działalności.
  • Platformy Startowe dla pomysłów innowacyjnych – są to specjalnie zaprojektowane programy dla przyszłych startupów  które wspierają w rozwój na różnych etapach.

Co  w prowadzeniu biznesu daje Ci największą satysfakcję?

Izabela: Przede wszystkim cenię sobie kontakt z ludźmi. Daję energię i biorę. Mam szczęście, że na mojej drodze zawodowej spotykam wiele interesujących osób, którzy wnoszą do mojego życia różnorodne perspektywy i doświadczenia.

Kolejnym aspektem, który daje mi dużą satysfakcję, jest praca nad innowacyjnymi i nowatorskimi projektami. Nie będę też ukrywać, że ważnym elementem jest również wynik finansowy, pracuję dla pieniędzy. Tego uczę też swoich klientów, jeżeli dajesz wysoką wartość ludziom to oni cenią a Ty masz prawo do dobrych pieniędzy.

Z jakimi wyzwaniami najczęściej zgłaszają się do Ciebie kobiety?

Izabela: W mojej praktyce doradczej, kobiety najczęściej zgłaszają się z wyzwaniami, które doskonale wpisują się w cztery obszary, które ja porównuję do 4-daniowego obiadu składającego się z przystawki, zupy, dania głównego i deseru, a wszystkie te kwestie kręcą się wokół przedsiębiorczości.

  • „Przystawka“ – dotyczy określenie pomysłu na siebie w kontekście bycia na swoim lub czasem zbudowania dochodu pasywnego albo dodatkowego,
  • “Zupa”  – dotyczy początków w biznesie. Wiele kobiet ma pomysł na biznes, ale nie do końca wie, od czego zacząć. Tutaj wspieram je w dopasowaniu działań strategicznych, modelowaniu pomysłu na biznes, oraz w pisaniu biznesplanu czy strategii.
  • “Danie główne” –  pozyskiwanie funduszy na rozpoczęcie lub rozwój biznesu. W tym kontekście współpracuję z przedsiębiorczyniami w zakresie identyfikacji źródeł finansowania, takich jak dotacje, kredyty, mikropożyczki czy możliwości finansowania społecznościowego.
  • “Deser” – skupia się na budowaniu marki przedsiębiorcy. Niezależnie od tego, czy chodzi o markę zupełnie nową, czy o umocnienie pozycji marki już funkcjonującej na rynku, pracujemy nad przemyślanymi działaniami marketingowymi i brandingowymi.
Izabela Anuszewska - mentorka biznesu, przedsiębiorca, doradca

A jak wygląda u Ciebie łączenie życia prywatnego z życiem zawodowym, czy udaje Ci się uzyskać work-life balance?

Izabela: Łączenie życia prywatnego z zawodowym jest zawsze wyzwaniem, a moje doświadczenia w tej kwestii są różnorodne – czasami wszystko idzie lepiej, innym razem gorzej. Nie mam jednak zwyczaju publicznie opowiadać o tych trudniejszych momentach, skupiam się raczej na poszukiwaniu równowagi i optymalizacji mojego czasu. Podzieliłem moje życie na trzy główne obszary: pracę, rodzinę i pasje, co pozwala mi na lepsze zarządzanie czasem i priorytetami.  

Co poradziłabyś kobietom, które mają pomysł na biznes, ale ciągle odkładają jego założenie „na później“, wahają się, zastanawiają się czy warto i czy podołają wyzwaniom z nim związanym. Po prostu trzymają pomysł w szufladzie i obawiają się pokazać go światu i zacząć działać.

Izabela: Podkreśliłabym znaczenie otoczenia się osobami, które mają wysoką energie życiową, pozytywnie nastawione i odważne. To właśnie takie środowisko może stanowić nieocenione wsparcie i motywację do działania. Ponadto, ważne jest, aby nie odkładać działania na później. Jak powiedział Napoleon Hill, „Nie czekaj. Pora nigdy nie będzie idealna”. Ważne jest, aby zacząć od małych kroków, może to być na początek rozmowa z mentorem biznesu o swoich potrzebach.

Bierzesz udział w licznych wydarzeniach – na Twoim Instagramie można zobaczyć mnóstwo różnych zdjęć z konferencji i wydarzeń w których aktywnie uczestniczysz. Dlaczego Twoim zdaniem warto brać udział w takich inicjatywach?

Izabela: Odpowiem bardzo krótko. W zależności od ich charakteru dają korzyści w postaci: zdobywania nowych klientów, wzmacniania marki osobistej, nabywania wiedzy. Poza tym są źródłem nieocenionej inspiracji oraz pielęgnowania życia towarzyskiego poprzez networking w kuluarach.

Które wydarzenia i inicjatywy okazały się dla Ciebie najbardziej wartościowe?

Izabela: Dla mnie najbardziej wartościowe są te wydarzenia, na których mogę spotkać swoich przyszłych klientów i bezpośrednio angażować się w wymianę doświadczeń oraz wiedzy branżowej. Jednym z takich wydarzeń, które ostatnio odwiedziłam, było Invest Cuffs. Miałam przyjemność być jedną z prelegentek i otrzymać po konferencji bardzo pozytywny feedback od uczestników, co było dla mnie dużym wyróżnieniem i potwierdzeniem wartości mojej pracy. Invest Cuffs jest uznawane za najważniejsze wydarzenie w Polsce w swojej kategorii i jedno z największych w Europie, skupiające się na tematach zarabiania, oszczędzania i inwestowania. W tym roku wydarzenie to obchodziło swoje 10-lecie, co dodatkowo podkreśla jego znaczenie i wpływ na sektor finansowy.

Izabela Anuszewska - mentorka biznesu, przedsiębiorca, doradca

A w jakich wydarzeniach poleciłabyś wziąć udział innym kobietom? Gdzie szukać takich inicjatyw?

Izabela: W internecie istnieje wiele specjalnych stron dedykowanych wyszukiwaniu wydarzeń, co znacznie ułatwia dostęp do informacji o interesujących konferencjach, warsztatach czy spotkaniach networkingowych, gdzie można filtrować wydarzenia według kategorii, daty, czy lokalizacji, co pozwala na znalezienie tych najbardziej dostosowanych do własnych potrzeb i zainteresowań

Pracując mentoringowo z kobietami, zawsze podkreślam znaczenie wyboru wydarzeń, które mogą przyczynić się do rozwoju ich osobistej marki i umiejętności biznesowych.

Jednym z takich wydarzeń, na które planuję się udać w maju, jest konferencja SPK „Never give up: Jak prowadzić biznes w trudnych czasach”.

Zdradź nam jeszcze, gdzie można Cię znaleźć lub posłuchać.

Izabela: Staram się, aby moja obecność w mediach społecznościowych była wartościowa i inspirująca dla osób, które mnie obserwują. Wiem, że wielu z nas jest zmęczonych ciągłym napływem treści, dlatego moim celem jest dostarczanie materiałów, które są zarówno praktyczne, jak i motywujące. Zapraszam serdecznie na moją stronę www orazdo śledzenia moich profilów na LinkedIn, Facebook, Instagram:


✔ LINKEDIN:      www.linkedin.com/in/anuszewskaizabela
✔ FACEBOOK:  www.facebook.com/DaVinci.Anuszewska  
✔ INSTAGRAM: www.instagram.com/anuszewska.izabela  
✔ DAVINCI:        www.da-vinci.com.pl

Czym jeszcze planujesz nas zaskoczyć?

Izabela: Jako doradca i mentorka skupiam się na efektach i wynikach, które są widoczne i mierzalne. W mojej filozofii działania kieruję się zasadą, którą najlepiej oddaje cytat: „Nie mów co planujesz, pokaż rezultaty“. Dlatego też, zamiast opowiadać o planach, wolę po prostu prezentować to, co udało się osiągnąć.

Dziękuję za rozmowę i z niecierpliwością czekam na rezultaty kolejnych działań!

fot. Paulina Niemińska-Momot

5 2 votes
Article Rating
Podziel się swoją opinią
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Iga
Iga
6 miesięcy temu

Dawka fajnej wiedzy i pozytywnej motywacji

trackback

[…] 25 kwietnia 2024 […]

Zobacz koniecznie
Czy w Tobie zmiany także wywołują lęk i opór?  Odkładasz…