Zerknij koniecznie

krytyka w internecie_Ewa Brzozowska

Jak radzić sobie z krytyką w internecie?

Ile wspaniałych wierszy, obrazów, wynalazków leży schowanych w szufladzie, ponieważ ich autorzy boją się krytyki?

Strach przed otrzymaniem negatywnych komentarzy przytłacza wielu specjalistów i stanowi ogromną przeszkodę w ich działaniu. Żyjemy w czasach, gdzie świat biznesu przeniósł się głównie do Internetu, a każdy krok i decyzja poddawane są ocenie publiczności. Wielu z nas, nawet najbardziej utalentowanych i kompetentnych, drży na myśl o możliwości otrzymania hejtu czy krytyki.

Kiedy pytam na sesji coachingowej, co stało na przeszkodzie, by ruszyć ze swoim pomysłem, słyszę w odpowiedzi o strachu przed ośmieszeniem, nieprzychylnym komentarzem, negatywną opinią, a nawet kompromitacją.

Istnieje takie naukowe założenie, że strach przed krytyką jest nam z natury nieodłączny. W końcu bycie odrzuconym przez stado oznaczało pewną śmierć. Stąd w nas takie pragnienie podobania się i uzyskiwania aprobaty. Dlatego wsparcie, jakie możemy otrzymać od specjalisty – coacha, psychologa, czy terapeuty, okazuje się niezwykle cenne. Dostajesz narzędzia, by pokonać te wewnętrzne obawy i poradzić sobie w takich sytuacjach.

krytyka w internecie

Wielki brat patrzy!

Reagując na negatywne komentarze, nie tylko rozwiązujesz problem z tym konkretnym klientem, ale także pokazujesz wszystkim innym czytelnikom, że potrafisz przyznać się do błędów i uporać się z trudnościami. To znacznie poprawia reputację marki.

Potencjalny klient widzi, że jeśli są jakieś problemy z produktem czy usługą, to można znaleźć wyjście z sytuacji i że firma dba o swoich klientów, stara się im pomóc w ramach swoich możliwości. W ten sposób radzenie sobie z nieprzychylnymi komentarzami w mediach społecznościowych pomaga budować pozytywny wizerunek marki.

9 wskazówek, jak reagować na krytykę w Internecie

Ważne jest, abyśmy uświadomili sobie, że krytyka i hejt to dwie zupełnie odmienne rzeczywistości. Dziś pragnę skoncentrować się przede wszystkim na krytyce oraz negatywnych ocenach. I krok po kroku podpowiem Ci, jak radzić sobie w tego rodzaju sytuacjach.

  • Złap oddech

Kiedy natrafisz na negatywną opinię o swojej usłudze, tekście lub prezentacji, ważne jest, aby nie reagować pochopnie. To właśnie w tych momentach, gdy emocje kipią, trzeba zachować spokój. Zrozumiałe jest, że pierwszą reakcją na krytykę jest uczucie złości i urazy. Często emocje mogą sięgnąć zenitu, zwłaszcza gdy wydaje nam się, że krytyka jest niezasadna. Pierwsza myśl, która przychodzi do głowy, to: „Co takiego?! O nie! Zaraz ci pokażę!”.

Jednak trzeba pamiętać, że działając pod wpływem emocji, łatwo przekroczyć pewne granice i pogorszyć całą sytuację. Dlatego zatrzymaj się na chwilę. Zrób głęboki oddech. Policz do dziesięciu. Wyjdź z pokoju, odejdź się od komputera, odłóż telefon. Pozwól sobie na moment, by oderwać się od tego, co wywołało emocje.

  • Drugie podejście

Kiedy już nieco ochłoniesz, wróć do opinii, którą usłyszałaś lub przeczytałaś. Spójrz na nią ze spokojnym umysłem. Wtedy zauważysz, że może być w niej ziarno prawdy. Nawet jeśli nie zgadzasz się z każdym słowem, z chłodną głową łatwiej dostrzec, jak faktycznie jest.

Zapamiętaj: nie ma ludzi idealnych. Im większy sukces odniesiesz, tym więcej krytyki usłyszysz pod swoim adresem, tym więcej będzie nieżyczliwych wśród konkurentów i niezadowolonych wśród kupujących. To czysta matematyka: na 1000 Twoich klientów będzie więcej krytyków niż na 10.

  • Dopytaj i sprawdź

Jeśli ta opinia wydaje ci się niezgodna z Twoim punktem widzenia, nie wahaj się. Znajdź odwagę, by sięgnąć po więcej informacji. Zapytaj o szczegóły, daj sobie szansę na zrozumienie głębszego kontekstu. Bardzo możliwe, że komentarz nie był uzasadniony i poprzez szczegółowe merytoryczne pytania, druga strona odpuści.

Pamiętaj, że dialog otwiera drzwi do wzajemnego zrozumienia. Czasami za jednym zdaniem kryje się cała historia, której nie dostrzegamy na pierwszy rzut oka.

krytyka w internecie

  • Podejmij działanie

Jeśli naprawdę popełniłaś błąd, no cóż, przyjdzie Ci stanąć w obliczu konsekwencji swoich działań. Oczywiście, zawsze chciałoby się, żeby takie wpadki nie były rozdmuchiwane publicznie, ale trzeba być przygotowanym na to, że negatywne recenzje mogą pojawić się na stronach internetowych czy w social mediach. I na takie komentarz należy odpowiadać także publicznie.

  • Spójrz oczami osoby krytykującej Cię

Postaw się na jego miejscu. Może Twój klient dostał inny towar lub usługę niż była opisana, może nie dotrzymałaś terminu. Nie tylko hejterzy krytykują – czasem po prostu ludziom coś nie odpowiada, np. wykonanie lub wygląd strony, opis produktu, jakość usługi. Weźmy na przykład witrynę sklepu internetowego. Myślisz, że jest stworzona zgodnie ze wszystkimi nowoczesnymi standardami, ale dla odwiedzających może być niefunkcjonalna, klient się tam gubi i irytuje. Cóż, podziękuj za tak ważną informację.

  • Odpowiadaj z sercem

Nie używaj szablonowych odpowiedzi. Klient może odnieść wrażenie, że rozmawia z nim robot, a nie drugi człowiek. Jeśli trudno jest Ci ułożyć wiadomość o odpowiedniej treści, śmiało poproś kogoś, kto zdoła to zrobić, unikając przy tym nadmiernego zaangażowania emocjonalnego. Podejdź do tej wiadomości z dużą dozą uprzejmości. Postaraj się znaleźć delikatne słowa, Zobaczysz, jak serca Twoich krytyków roztapiają się.

  • Spójrz oczami klienta

„Dziękuję za opinię, weźmiemy ją pod uwagę” jest zbyt ogólnikowe. „Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby naprawić sytuację” – też. „Obiecujemy, że to się więcej nie powtórzy” jest lepsze, ale wciąż to nie to. Bo to właściwie o niczym: Autor komentarza wyraźnie nie tego się spodziewa. A czego on potrzebuje? W pierwszych chwilach jest żądny krwi. Z przyjemnością dowie się, że ten kto zawinił poniósł konsekwencję, że zrezygnowałaś z usług danej firmy kurierskiej itp. Powiedz mu dokładnie, co zrobiłaś, aby naprawić sytuację. Jeśli skarga dotyczyła niskiej jakości produktu lub usługi, najpewniej chce on zwrotu pieniędzy i wymianę towaru ( ze zniżkę za szkody moralne). Daj mu to! Osoba będzie zadowolona, że jej słowa nie pozostały bez odpowiedzi – to raz. Zrozumie, że szczerze chcesz naprawić sytuację – to dwa. Czasami z takich obrażonych klientów rodzą się się lojalni stali klienci.

  • Uwiedź swojego klienta

Daj mu zniżkę, bon podarunkowy, darmową wysyłkę – wszelkie gadżety do zadośćuczynienia. Nie martw się, niewiele na tym stracisz, ale zyskasz więcej – lojalność i życzliwości. Możliwe, że powie o Tobie swoim przyjaciołom i krewnym.

I na koniec ….

  • Odpuść sobie

Nie jest wstydem popełnić błąd i otrzymać zasłużoną krytykę. Wstydem jest tchórzliwie milczeć, usuwać negatywne recenzje, blokować ich autora i dalej pracować tak, jakby nic się nie stało

Jeśli boisz się krytyki, jeśli strach przed nią paraliżuje Twoje działania warto skonsultować się ze specjalistą, aby znaleźć źródła tego strachu, poradzić sobie z nim i dowiedzieć się, jak nie pozwolić, aby negatywne sytuacje wpływał na Twoje życie.

Niech krytyka stanie się dla Ciebie budującym impulsem do działania. Zamiast zamykać się w obronnej postawie, spróbuj zrozumieć, co jest za nią ukryte. Może to być klucz do Twojego rozwoju osobistego, artystycznego czy zawodowego.

krytyka w internecie

Autorka: Ewa Brzozowska, certyfikowany Life & Business Coach. Wspiera kobiety w odkrywaniu ich talentów, potrzeb i mocnych stron. Jej marzeniem jest, aby kobiety czuły radość z życia i wewnętrzną satysfakcję. Buduje pewność siebie i motywację do działania. Autorka programu „Odkryj swoją misję”. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla przedsiębiorczych kobiet. Uwielbia piesze wędrówki, górskie widoki i naleśniki z serem. Sprawdź więcej pod linkiem: https://ewabrzozowskacoach.pl

Temat Jak radzić sobie z krytyką w internecie Cię zainteresował? Sprawdź także:

  1. Czy popularne na Facebooku rolki są dobre dla każdego profilu?
  2. Siła i pewność siebie na scenie, czyli jak kobiety mogą błyszczeć podczas wystąpień publicznych
  3. Newsletter – czy jest mi potrzebny?
0 0 votes
Article Rating
Podziel się swoją opinią
Anna Szuba
Anna Szuba

Z wykształcenia socjolog i ekonomista, z zamiłowania i pasji redaktor z doświadczeniem w pracy przy produkcji programów telewizyjnych, zawodowo związana z branżą HR. Zwolenniczka work-life balance i zdrowego, aktywnego trybu życia. Uwielbia podróżować i poznawać nowe miejsca, wolny czas spędza w gronie najbliższych. Entuzjastka minimalizmu, życiowej uważności oraz świadomego podejmowania decyzji. Ważny jest dla niej rozwój osobisty i poszerzanie horyzontów. Stara się odnajdywać szczęście w codziennych czynnościach, takich jak kawa z przyjaciółką. Najlepiej Cafe Latte.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Gosia
Gosia
7 miesięcy temu

Niestety wielu z nas krytykę przyjmuje źle, ale warto się z tym zmierzyć i wyciągnąć z tego lekcję

krystynabozenna
7 miesięcy temu

Pięknie wytłumaczone jak zachować się w takiej sytuacji 🙂 Bywa, że się popełni błąd i jakoś trzeba to rozwiązać.

Zobacz koniecznie
Wykorzystaj szansę na rozwój własnej firmy i zgłoś swoją kandydaturę…