
Biznes online. Jak stać się ekspertką i zarabiać na swojej wiedzy?
Marzy Ci się zarabianie na swojej wiedzy? Biznes online jest świetnym sposobem, by zyskać niezależność, skalować swoje zarobki, pracować jak i kiedy chcesz, a potem krok po kroku realizować się w tym, w czym jesteś specjalistką i z czego czerpiesz prawdziwą satysfakcję. By zacząć potrzebujesz uświadomić sobie, że najprawdopodobniej już jesteś ekspertką i najwyższy czas zrobić pierwszy krok do zarabiania na swojej wiedzy.
Kim jest ekspertka?
W skrócie ekspertka to ktoś, kto wie o danym temacie o wiele więcej niż inni. Żywo interesuje się tym zagadnieniem, zdobywa wiedzę i chętnie przekazuje ją dalej. Wśród nas jest ogrom ekspertek, jednak ciągle mamy problem w nazywaniu się w ten sposób. A przecież uczymy się, regularnie doszkalamy, mamy rezultaty, a mimo to, przez nasze niewspierające przekonania nie ruszamy dalej i nie zarabiamy na swojej wiedzy. Co na to wpływa? Przeprowadziłam na ten temat badanie, z którego powstał raport “Jesteś ekspertką. Uwierz to”. I doskonale pokazał on, w czym leży problem.
Trudno nazwać samą siebie ekspertką
Wśród ponad 1000 ankietowanych kobiet dominowały głosy, że ekspertka to osoba, która ma już doświadczenie w swojej dziedzinie, inwestuje w swój rozwój oraz o jej wiedzy i renomie świadczą pozytywne opinie innych.
Jednak to, jak kobiety widziały eksperckość u siebie, a jak u innych znacząco się różniło. Okazało się, że inne osoby, o analogicznej wiedzy i doświadczeniu oceniały znacznie lepiej, niż siebie.
Co więcej, kobiety, które spełniały swoje wszystkie kryteria eksperckości, potrafiły ocenić siebie na 1 w pięciostopniowej skali. A miały doświadczenie i to powyżej 5 lat oraz wykształcenie kierunkowe w temacie, którym chciałyby się dzielić online. Zatem, co sprawia, że tak nisko siebie oceniamy i w rezultacie nie zarabiamy na dzieleniu się wiedzą?
Co powstrzymuje nas przed dzieleniem się wiedzą?
Raport wykazał, że nasze największe obawy związane z dzieleniem się wiedzą to strach przed krytyką, perfekcjonizm i lęk przed tym, że wiemy za mało — mimo wykształcenia, dodatkowych szkoleń, czy lat doświadczeń.
Paraliżująca krytyka
Boimy się krytyki. Począwszy od samego pokazywania się online, poprzez ocenę tego, ile wiemy, a skończywszy na naszym wyglądzie. Obawiamy się pokazania online, a tym samym poddania ocenie tego, co robimy. Nie pomaga nam to, że mamy problem z perfekcjonizmem i syndromem oszusta, który wywołuje obawę, że wiemy za mało. Aż 63% kobiet boi się krytyki kompetencji, a 32% ogarnia strach przed krytyką wyglądu.
Perfekcjonizm
Przekonanie, że to, co robimy, musi być idealne, sprawia, że wiele świetnych biznesów online w ogóle nie powstało albo ciągle są w fazie przygotowywania pierwszych produktów. Najgorsze jest to, że inni w tym czasie wcale nie próżnują, wypuszczają podobne produkty czy usługi, z czasem je poprawiają i w rezultacie w krótszym czasie są w stanie osiągnąć prężnie działający biznes online bazujący na wiedzy. Dlatego, im szybciej zaczniesz pracować nad oswojeniem perfekcjonizmu, tym lepiej. Perfekcjonizm blokuje aż 62% kobiet przed śmiałym dzieleniem się wiedzą i zarabianiem na tym.
Syndrom oszust(ki)a
Aż 60% kobiet uważa, że ich wiedza jest niewystarczająca i to właśnie kobiety w większości cierpią na syndrom oszustki. Pojawia się ona niezależnie od tego, ile masz wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Możesz ciągle robić nowe szkolenia, studia, mieć wielu zadowolonych klientów i wciąż pojawiające się myśli w głowie o tym, że tak naprawdę nic nie wiesz i oszukujesz. Sposobem na radzenie sobie z tym, jest uświadomienie problemu i nauka doceniania się i zauważania tego, w czym radzimy sobie rewelacyjnie.
Jak możesz zarabiać na swojej wiedzy?
Tak naprawdę możesz dostosować zarabianie na wiedzy do swojego temperamentu i tego, w czym czujesz się świetnie i co naturalnie wychodzi Ci dobrze. Dla przykładu:
- gdy czujesz się jak ryba w wodzie przed kamerą, to rozwiązaniem dla Ciebie będą szkolenia online i kursy online. Możesz także prowadzić edukacyjny kanał na YouTube, który sprawdzi się w formie promocji Twoich płatnych treści.
- gdy wolisz pisać, to dobrym sposobem stanie się napisanie e-booka, a także regularne aktualizowanie bloga i social mediów w ramach przyciągnięcia do płatnych produktów.
- gdy lubisz kontakt 1:1 z klientami, dobrą opcją będą mastermindy albo szkolenia online w wersji z konsultacjami.
- gdy zależy Ci na regularnym kontakcie z odbiorcami, możesz stworzyć płatną grupę albo zamkniętą społeczność wsparcia i zdobywania wiedzy.
Możliwości jest naprawdę wiele! Warto od samego początku decydować się na takie formy dzielenia się wiedzą, jak szkolenia online, a także wszystkie te, które można łatwo skalować, by cieszyć się wyższymi zyskami i uniezależnić zarobek od spędzonego na pracy czasu.
Jak etap po etapie przejść do zarabiania na wiedzy?
Wymaga to pracy, jednak warto ją podjąć, by cieszyć się rozwijającym się biznesem online, w którym możesz pracować na własnych zasadach. Dokładnie tak, jak chcesz.
- Po pierwsze warto popracować nad niewspierającymi przekonaniami, które skutecznie blokują w sięgnięciu po więcej. Przyda się tutaj wsparcie innych, a już szczególnie takich osób, które też chcą dzielić się wiedzą w sieci i mają podobne problemy i obawy, co Ty.
- Kolejnym etapem jest zdobycie niezbędnej wiedzy i umiejętności. Niekoniecznie mowa tutaj o Twojej branży, a może o marketingu, tworzeniu stron WWW, przemawianiu i wszystkim tym, co jest Ci niezbędne do realizowania swoich planów.
- WDZIĘCZNOŚĆ. Na koniec dobrze jest uzmysłowić sobie, że ta droga jest wymagająca i warto doceniać się nawet za najmniejsze sukcesy i osiągnięcia, które przybliżają Cię do celu, którym jest zarabianie online na tym, na czym świetnie się znasz.
Efekty, o których marzysz, są na wyciągnięcie Twojej ręki. Wystarczy, że w końcu odważysz się po nie sięgnąć i zarabiać na dzieleniu się swoją wiedzą i pasją.
Autorka: Ola Gościniak – pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online w Interaktywnej Paczce, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej Bądź Online oraz kursów online w Interaktywnej Akademii WordPressa, organizatorka Interaktywnej Konferencji GIRLBOSS, inicjatorka raportu „Jesteś ekspertką! Uwierz w to!” i autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman.
Od 2015 roku pomaga kobietom z całej Polski w realizacji ich interaktywnych marzeń i osiągnięciu niezależności finansowej na własnych zasadach. Przeszkoliła już ponad 50 000 Polek. Pokazuje im, jak stworzyć stronę WWW od podstaw, jak założyć sklep internetowy czy rozpocząć biznes online. Z sukcesem tworzy zaangażowaną społeczność Jesteśmy Interaktywne.
Laureatka w XII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w kategorii Przeciwdziałanie Wykluczeniu Cyfrowemu oraz LadyBusiness Awards w kategorii Przedsiębiorcza Kobieta to TY. Od 2018 roku w rankingu TOP20 wpływowych blogerów JasonHunt. Prelegentka i mówczyni na wielu branżowych wydarzeniach, m.in. I <3 Marketing czy Blog Conference Poznań, BusinessWoman Live.
Absolwentka Informatyki na Politechnice Poznańskiej, Grafiki Projektowej w Collegium Da Vinci oraz Coachingu Biznesowego w WSKZ. Swoją pierwszą stronę internetową stworzyła jeszcze w podstawówce 20 lat temu. Od tamtej pory stworzyła ich ponad 500.
Temat Cię zainteresował? Sprawdź także:
- Izabela Tomiczek-Pitlok: Jak stworzyć newsletter? Krótka instrukcja.
- Skuteczne wykorzystanie AI w działaniach social media marketingu
- Jak niewspierające przekonania i poczucie krzywdy mogą nas blokować w biznesie