E-commerce jako szansa dla przedsiębiorczych kobiet – rozmowa z Anną Kasprzyk [WYWIAD]
Coraz więcej kobiet inwestuje w rozwój w branży e-commerce i angażuje się w biznes online. Dlaczego tak się dzieje? Jakie korzyści to za sobą niesie? Jakie wyzwania i bariery stoją przed kobietami, które decydują się zrobić krok w kierunku rozwoju w e-commerce?
Na te pytania (i nie tylko!) odpowiedziała nam Anna Kasprzyk, która na codzień zajmuje się komunikacją i realizacją projektów w Ecommerce.pl, współorganizuje szkolenia w ramach House Ecommerce oraz Ecommerce.pl Event. Od ponad 10 lat jest związana z branżą e-commerce.
Dlaczego kobiety powinny inwestować w rozwój e-commerce? Jakie korzyści wynikają z tego, że kobiety angażują się w branżę e-commerce i biznes online?
Anna Kasprzyk: Raport “E-commerce w Polsce 2023”, sporządzony przez Gemius Polska, wskazuje, że aż 79% osób regularnie korzystających z internetu, standardowo robi zakupy online. To pokazuje, że klienci są w sieci i warto właśnie tam się z nimi spotkać. Zwłaszcza, że mają tak wiele do zaoferowania, zarówno jako przedsiębiorczynie, jak i ekspertki dzielące się konkretną wiedzą. Zresztą, niezależnie od tego, czy sprzedaż online dotyczy produktów fizycznych czy cyfrowych, ogromnym atutem e-commerce jest globalny zasięg.
Ponadto możliwość prowadzenia biznesu z dowolnego miejsca otwiera ogromne możliwości rozwoju i skalowania biznesu oraz pielęgnowania swoich pasji.
Kolejną korzyść może stanowić elastyczność czasu pracy, który można dopasować nie tylko do obowiązków rodzinnych, ale i do stylu życia. Wiele osób działających w branży e-commerce łączy pracę z podróżami.
Biznes e-commerce to także stosunkowo niskie koszty początkowe. Wiele modeli biznesowych e-commerce może być uruchomionych z relatywnie niską kwotą inwestycji, zwłaszcza w porównaniu z tradycyjnymi przedsięwzięciami handlowymi. To sprawia, że biznes online staje się bardziej dostępny dla kobiet z różnych środowisk.
Wsparcie społeczności. Kobiety są pod tym względem niesamowite, a kobiety działające w sieci – już w ogóle. Istnieje wiele społeczności online skupiających przedsiębiorczynie online, które mogą zapewnić wsparcie, porady i inspirację dla nowych przedsiębiorczyń. Jest też sporo miejsc takich, jak choćby Ecommerce.pl, które skupiają środowisko osób prowadzących sprzedaż online i zapewniają networking, darmowe konsultacje i webinary z ekspertami czy branżowe eventy.
Dużo słyszy się, że e-commerce oferuje nieograniczone możliwości dla przedsiębiorczych kobiet. Powiesz o tym coś więcej?
Anna Kasprzyk: E-commerce, to niesamowicie głęboki rynek – jeśli ma się pomysł na produkt, to można sprzedawać dosłownie wszystko. Od mydelniczek hand-made, przez ozdoby na słoiczki z przyprawami, po kursy i e-booki o tym jak prowadzić biznes, a nawet optymalnie układać rzeczy w szafie (pozdrowienia dla Marie Kondo czy naszej rodzimej Uli Pedantuli). Kobiety są niezwykle pomysłowe, mają mnóstwo zaskakujących pasji i talentów, ale przede wszystkim doskonale wiedzą, czego potrzebuję. Dla jednych będzie to kurs prowadzenia budżetu domowego albo pomysły na angażujące zabawy dla dwulatka, dla innych szyta ręcznie torebka.
Jakie wyzwania i bariery muszą pokonać kobiety, by móc z powodzeniem działać w biznesie online?
Anna Kasprzyk: E-commerce dość naturalnie wyrównuje szanse, które w innych środowiskach, mimo wszystko nie zawsze są równe. Sprzedaż online daje równy dostęp do możliwości biznesowych zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Pozwala wracać na rynek pracy świeżo upieczonym mamom oraz umożliwia pracę z dowolnego miejsca – niezależnie od tego, czy mamy na myśli miejscowość, w której problemem są bariery komunikacyjne, czy może egzotyczne zakątki świata preferowane przez cyfrowych nomdów.
W jaki sposób e-commerce umożliwia kobietom dostęp do pracy i pozwala utrzymać balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym?
Anna Kasprzyk: Sprzedaż online stosunkowo łatwo jest dostosować do harmonogramu swojego życia prywatnego. Dlatego e-commerce jest atrakcyjną branżą choćby dla mam, które nie chcą tracić cennego czasu z dziećmi, a jednocześnie nie mają ochoty rezygnować z aktywności zawodowej i zarabiania pieniędzy.
Jakie umiejętności mogą okazać się przydatne dla kobiet planujących zaangażowanie się w branżę e-commerce, szczególnie jeśli są to własne przedsiębiorstwa?
Anna Kasprzyk: Dobra organizacja, delegowanie, gdy tylko jest taka możliwość i… liczenie! Bez excela i podstaw przedsiębiorczości obejmujących takie pojęcia jak marża, narzut, obrót, przychód, dochód, koszty stałe i koszty zmienne, ciężko jest ruszy z miejsca. A jeśli stawia się na produkty cyfrowe bazujące na wiedzy, warto znać zasady budowania swojego wizerunku ekspertki.
Jak E-commerce House wspiera rozwój kompetencji i przedsiębiorczości kobiet?
Anna Kasprzyk: Ecommerce House jest rozszerzeniem inicjatyw odbywających się w społeczności Ecommerce.pl i oferuje szereg szkoleń, które pomagają zdobyć wiedzę o skutecznym prowadzeniu e-commerce, zbudować kompetencje i umiejętności, dzięki którym sprzedaż online stanie się łatwiejsza, bardziej uporządkowana i skuteczniejsza.
Szkolenie w Hiszpanii to nie tylko możliwość podniesienia swoich kompetencji, ale także udział w świetnym networkingu oraz miejsce na odpoczynek. Czy w 7 dni można coś w swoim życiu zmienić?
Anna Kasprzyk: Zdecydowanie! Przede wszystkim zmiana otoczenia to zmiana perspektywy, a spojrzenie na swoje działania z dystansem, pozwala trafnie je ocenić. Jednak główną wartość Ecommerce House stanowią wiedza i kontakty. Możliwość kontaktu z ekspertkami i ekspertami, konsultacje 1 na 1 oraz rozmowy z osobami, które są w podobnym miejscu to elementy, których nie da się przecenić. Wyjazd do Ecommerce House to tak naprawdę wejście w solidny mastermind, który pomoże rozwinąć biznesowe skrzydła. A wszystko w atmosferze relaksu i w pięknym otoczeniu.
Jakie szkolenia polecasz przedsiębiorczym kobietom?
Anna Kasprzyk: Z pewnością szkolenie Oli Gościniak (18.03.2024 – 23.03.2024). Ola nie tylko pokaże jak zarabiać online zwłaszcza na produktach cyfrowych, ale też we współpracy z Eweliną Salwuk-Marko i Agnieszką Werechą-Osińską przeprowadzi kursantki przez proces PR-owo-wizerunkowy, niezwykle istotny w budowaniu marki osobistej i biznesu online opartego na produktach cyfrowych.
Z kolei dla kobiet, które już od dłuższego czasu prowadzą swoje e-commercy, ale nie mają pomysłów na ich skuteczny wzrost, polecamy szkolenie dotyczące skalowania sklepów powyżej 1 mln przychodu (02.04.2024 – 06.04.2024). Ta tematyka cieszy się tak dużym zainteresowaniem, że szkolenie realizujemy już po raz kolejny!
Rozmawiała: Anna Kochanek
Anna Kasprzyk
Odpowiada za komunikację i realizację projektów w Ecommerce.pl. Współorganizuje szkolenia w ramach House Ecommerce oraz Ecommerce.pl Event. Od ponad 10 lat związana z branżą e-commerce.
Sprawdź także:
- Magdalena Chorzewska: „Aplikacje randkowe dają złudne poczucie ogromnego wyboru”
- Jak tworzyć wartościowe treści na social media? – rozmowa z Angeliką Kolinczat
- Anna Gąciarz – kobieta charakterna, która wie czego pragnie i po to sięga [WYWIAD]
Również polecam Akademie u Oli Gościniak.
Maga wartościowe wydarzenie!
Bardzo interesujący wywiad <3
Super wywiad