Sklepy internetowe notują rekordowe przychody, a rynek e-commerce należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów gospodarki.
Zobacz, jak wystartować z własnym sklepem internetowym! Na pytania zadawane w facebookowej grupie Promuj biznes z Kobietami Przy Kawie odpowiada Kinga Tobała z platformy sklepów internetowych Sky-Shop.pl.
Przeczytaj wpis: Jak założyć sklep internetowy od podstaw! Po zapoznaniu się z nim przejdź do Q&A.
Skąd pozyskiwać produkty na sprzedaż?
Odpowiedź: Podstawowe warianty są dwa – własna produkcja lub kupowanie od hurtowników/dystrybutorów. Dostawców możemy znaleźć:
- na liście integracji z hurtowniami: https://sky-shop.pl/integracje_z_hurtowniami
- w grupach na Facebooku
- bezpośrednio w Google wpisując np. hurtownia z [wybrane produkty]
- na targach branżowych
Więcej na temat tego, skąd brać towar do sklepu internetowego można przeczytać tutaj: https://blog.sky-shop.pl/gdzie-zaopatrywac-sklep-internetowy-skad-brac-towar/
Czy jeżeli sprzedaje poza sklepem to, czy jestem wstanie wygenerować fakturę ze strony sklepu?
Odpowiedź: Do wystawienia faktury wprost z panelu administracyjnego sklepu potrzebny jest dostęp do danych klienta. Mogą one pochodzić:
- wprost z zamówienia złożonego w sklepie internetowym;
- z Allegro, Ceneo, innych kanałów sprzedaży;
- z zamówienia wprowadzonego ręcznie.
W przypadku wszystkich kanałów sprzedaży dane klienta zaciągane są automatycznie, a wystawienie faktury i jej wysłanie na e-mail to kilka kliknięć.
W przypadku zamówienia wprowadzonego ręcznie konieczne będzie uzupełnienie pól zamówienia danymi klienta. Przy wystawianiu faktury zostaną one skopiowane.
Po zaznaczeniu dostawców tzn. kurierzy i paczkomaty to na jakiej zasadzie to działa, podpisuje odrębną umowę z firmą kurierską i InPostem?
Odpowiedź: Uruchomienie integracji zewnętrznych np. z firmami kurierskimi odbywa się natychmiastowo po wprowadzeniu danych, które uzyskasz u wybranego dostawcy. Dołączam zrzut ekranu z panelu. Listę gotowych integracji znajdziesz na naszej stronie:
https://sky-shop.pl/integracja-z-kurierami-i-dostawcami
Możesz podpisywać odrębne umowy z firmami kurierskimi lub skorzystać z brokera kurierskiego (na starcie to tańsze, mniej zobowiązujące rozwiązanie, które daje dostęp do różnych form i firm wysyłkowych).
W przypadku brokera nie musisz podpisywać umowy. Zakładając konto akceptujesz regulamin. W nim znajdują się warunki współpracy. Więcej informacji o brokerach i firmach kurierskich znajdziesz we wpisie na naszym blogu:
https://blog.sky-shop.pl/broker-kurierski-czy-umowa-z-firma-kurierska/
Trzecią formą są wysyłki Allegro, które serwis aukcyjny udostępnia sprzedawcom w ramach działalności na portalu – także bez dodatkowych umów.
Bardzo potrzebny temat, dziękuję. Ja przede wszystkim nie do końca wiem czy przy moich produktach sklep on-line ma sens. Tworzę pojedyncze egzemplarze odzieży, każdą z nich trzeba odpowiednio sfotografować, opisać, trafić do klienta. Działam głównie na fb i tam sprzedaje. Od niedawna mam sklep, który ma zerową widoczność. Zastanawiam się czy warto inwestować czas i pieniądze na sklep, czy jednak skupić się na działaniu i budowaniu zasięgu na fb. Dziękuję.
Odpowiedź: Myślę, że jak najbardziej tak, ale musisz mieć na uwadze kilka aspektów:
- Posiadanie witryny sklepu to przede wszystkim większe zaufanie klientów, którzy mogą realizować płatności przez bramkę.
- Druga kwestia to porządek w zamówieniach z Twojej strony – od razu widzisz, czy płatność została wykonana, jaką formę dostawy ktoś wybrał, a dane dla kuriera/Paczkomatu zaciągane są automatycznie – nie musisz robić tego ręcznie.
- Obecnie Facebook nie pozwala na opłacanie zamówienia na portalu i odsyła użytkownika do sklepu. Warto byłoby wykorzystać to połączenie próbując przenosić sprzedaż z priv do sklepu. Więcej o takim połączeniu: https://blog.sky-shop.pl/modul-sklep-na-facebooku/
- Jeśli produkty są całkowicie unikalne to pozycjonowanie konkretnych produktów nie będzie miało sensu. W takim przypadku sklep można pozycjonować na kategorie np. ręcznie malowane bluzki (do wyboru fraz potrzebny jest keyword research).
- Jeśli tworzysz zbliżone wzory np. w różnych kolorach/rozmiarach to można pomyśleć o pozycjonowaniu najbardziej ogólnej wersji, aczkolwiek w moim odczuciu nie jest to najlepsze medium do promocji tego typu asortymentu.
Jako narzędzia promocyjne kierujące osoby do sklepu wykorzystasz social media: Facebook i Instagram. Nie wiem, jak to wygląda obecnie ale dobrze byłoby gdyby Twoi klienci byli osobami powracającymi do sklepu, którzy zaglądają tam regularnie – kupując dla siebie i bliskich.
Reasumując, jeśli chcesz rozwijać swoją sprzedaż, warto pomyśleć o sklepie jako miejscu gromadzącym użytkowników, a pozostałe kanały wykorzystać do promocji asortymentu i zdobywania rozpoznawalności.
Jak że sklepem internetowym wyjść poza granice Polski? Co trzeba spełnić i jak to wygląda obecnie z BDO – trzeba zgłaszać w jakiś urzędach zagranicznych używane opakowania?
Odpowiedź: Przede wszystkim musisz mieć świadomość, że każdy z krajów (w UE i poza UE) może mieć inne przepisy związane z gospodarowaniem odpadami oraz opodatkowaniem. W przypadku niemiec obowiązuje VerpackG, czyli opłata recyklingowa: https://blog.sky-shop.pl/wysylajac-towar-do-niemiec-zaplacisz-oplate-recyklingowa-verpackg/
Nie wiem, jak to wygląda w przypadku innych krajów. Samo BDO, z tego, co się orientuję dotyczy odpadów wprowadzanych na rynek polski. Więcej na naszym blogu: https://blog.sky-shop.pl/bdo-a-sklep-internetowy-wszystko-co-musisz-wiedziec/
Pamiętaj także o przepisach związanych z oznaczeniami, jakie są potrzebne do wprowadzenia produktu na dany rynek, certyfikatami i obowiązującymi podatkami – tutaj najlepiej będzie skontaktować się z osobą specjalizującą się w temacie sprzedaży w wybranym przez Ciebie kraju.
Jak sprawić, żeby nas sklep internetowy się wyróżniał? Jakie możliwości daje Sky-Shop i czym się wyróżnia na tle innych platform?
Odpowiedź: Ciężko będzie odpowiedzieć na to pytanie nie zawężając porównywanych funkcji do jakiegoś obszaru. Klienci w opiniach wskazują na:
- dobry kontakt z działem obsługi klienta,
- łatwość obsługi,
- zaawansowaną integrację z Allegro.
Opinie można zobaczyć na naszym profilu na Facebooku, w Google oraz na stronie (są to oceny użytkowników pochodzące z rozesłanych przez nas ankiet): https://sky-shop.pl/opinie_sky-shop Ze swojej strony dodam, że dysponujemy bardzo zaawansowanymi narzędziami do dropshippingu oraz dobrym przygotowaniem systemu do SEO.
- Dropshipping:
https://blog.sky-shop.pl/integracja-sklepu-internetowego-z-hurtownia/
- SEO:
Sklep może wyróżniać się na wiele sposobów:
- marketingiem,
- szerokością asortymentu i dobrym jego przedstawieniem.
- wzorową i pomocną obsługą klienta,
- szatą graficzną itp.
W Kreatorze Szablonu Sklepu zostały przygotowane moduły, które wspomagają sprzedaż i pozwalają stworzyć ciekawą ofertę, w tym: okno promocji czasowj z licznikiem, oznaczanie jako bestseller, slidery na bannery, slidery na producentów i wiele, wiele innych. Warto zajrzeć do wpisu, w którym wyróżniliśmy działania podejmowane przez naszych klientów, którzy odnieśli sukces i zaczerpnąć inspiracji: https://blog.sky-shop.pl/najlepsze-sklepy-internetowe-na-sky-shop-przyklady-i-przepis-na-sukces/
Co z RODO? Czy sklep ma swoje wzory regulaminów/zgód i oferuje wsparcie czy sprawy prawne są już we własnym zakresie?
Odpowiedź: Oprogramowanie Sky-Shop jest w pełni dostosowane do RODO pod względem technicznym (potrzebne checkboxy, informacje o plikach cookies i szereg innych).
W regulaminie usługi znajduje się też punkt o powierzeniu przetwarzania danych naszej platformie, toteż nie trzeba zawierać umowy dodatkowo. Samo wdrożenie zasad RODO pozostaje po stronie sprzedawcy. Temat został obszernie omówiony w tym artykule: https://blog.sky-shop.pl/jak-dostosowac-sklep-internetowy-do-rodo/
Stworzenie regulaminu i inne kwestie prawne pozostają w rękach właścicieli sklepów internetowych. Regulamin można przygotować samodzielnie (jeśli posiada się odpowiednią wiedzę), zlecić firmie prawniczej lub skorzystać z oferty naszego partnera Legal Geek:
https://sky-shop.pl/Regulamin-sklepu-internetowego-10-rabatu
Czy szablony dostępne w cenie promocyjnej można jeszcze modyfikować? Jak wygląda panel obsługi?
Odpowiedź: Gotowe szablony można modyfikować w takim samym zakresie, jak wyglądy budowane wyłącznie z pomocą Kreatora Szablonu Sklepu. Działa on w następujący sposób: https://www.youtube.com/watch?v=c7BV1BXok4k&t=1s
Całość panelu obsługi wraz z Kreatorem jest dostępna bezpłatnie podczas 14-dniowej wersji testowej: https://konto.sky-shop.pl/zaloz_sklep
Załączam też zrzut panelu w wersji demo:
Na jakie trudności przy zakładaniu sklepu możemy natrafić?
Odpowiedź: Przy samym zakładaniu raczej nie napotkamy na większe trudności. Te, które się pojawiają to:
- znalezienie odpowiedniej hurtowni/dostawcy do współpracy oraz sam wybór branży;
- przebrnięcie przez wszystkie zasady zewnętrznych serwisów sprzedażowych np. Allegro i przygotowanie ofert zgodnie z wytycznymi;
- zaznajomienie się z przepisami (kasa fiskalna oraz VAT, regulamin i RODO, a także prawa konsumenta np. do zwrotu).
Największym wyzwaniem jest późniejszy marketing sklepu oraz kanały komunikacji z klientami. Tu już na starcie musimy wiedzieć, do kogo kierowany jest asortyment i na czym zależy tym osobom i to na tych kwestiach skupiać swój przekaz. W określeniu tych kwestii pomoże stworzenie buyer persony.
Autorka: Kinga Tobała
Masz więcej pytań? Zadaj je w komentarzu!
Hmmmm …. ciekawy artykuł. Napiszecie kiedyś artykuł na temat tego czy warto samemu barć się za budowę sklepu np. na WooCommerce? Uważam, że to ważny temat i warto przedstawić plusy i minusy tego rozwiązania oraz opowiedzieć ile czasu może zająć tworzenie tego sklepu łącznie z różnego rodzaju integracjami dodatkowymi.