Czy sztuczna inteligencja zmieni oblicze social mediów? – Izabela Tomiczek-Pitlok
Prowadzenie social mediów nie jest łatwym zadaniem. Wymaga czasu, wysiłku, a nierzadko też nakładów finansowych. Osoby, którym zależy na budowaniu marki osobistej, a które wykorzystują do tego celu social media, zastanawiają się, czy sztuczna inteligencja może im w tym pomóc. Czy tak faktycznie jest? Przekonajmy się.
Sztuczna inteligencja jeszcze kilka lat temu wydawała się jedynie mglistym marzeniem fanów sci-fi. Tymczasem kilka tygodni temu firma OpenAI udostępniła światu darmowe narzędzie będące niczym innym jak właśnie sztuczną inteligencją. Mowa o Chat GPT.
Czym jest Chat GPT?
Chat GPT to darmowy program, dostępny dla każdego, kto zdecyduje się podać swojego maila i zarejestrować na stronie https://chat.openai.com. Korzystanie z niego jest bardzo proste. Wystarczy wpisać komendę/zadanie/pytanie, a sztuczna inteligencja, korzystając z algorytmów przetwarzania języka naturalnego i zasobów Internetu, przygotuje odpowiedź zgodną z kontekstem zadanego pytania.
Twórcy i zwolennicy przekonują, że Chat GPT może być wykorzystany w takich branżach jak:
- medycyna,
- finanse i bankowość,
- marketing,
- IT,
- edukacja.
Wydaje się, że faktycznie takie narzędzie może być przydatne tam, gdzie niezbędna jest analiza i przetwarzanie danych czy automatyzacja procesów. Czy jest jednak dla niego miejsce w social mediach?
Chat GPT w social mediach
Chat GPT może wspomóc nas w kontakcie z klientem, odpowiadaniu na wiadomości czy nawet tworzeniu postów. Jednak… Zastanów się, czy sam chciałbyś, aby Twoje relacje budowane z innymi użytkownikami Internetu były oparte na konwersacji ze sztuczną inteligencją? Czy faktycznie będziesz się wówczas czuł traktowany podmiotowo, indywidualnie i fair? Czy Ty sam, będąc potencjalnym klientem jakiejś firmy, chcesz być obsługiwany przez chatbota? A może jednak wolisz interakcję z żywym człowiekiem?
Żaden stworzony przez człowieka program nie jest w stanie zastąpić Twojego niepowtarzalnego stylu, autentyczności, kreatywności i co najważniejsze: empatii. Tego, jaki jesteś, jak reagujesz ani też co możesz od siebie dać innym, nie zastąpi ani maszyna, ani nawet inny człowiek. Tylko TY wiesz, do czego dążysz i jak możesz to osiągnąć. Spójrz na poniższy przykład. Na grafice pokazany jest przykład posta stworzonego przez autorkę tego artykułu: Izabelę Tomiczek-Pitlok oraz posta wygenerowanego przez sztuczną inteligencję. Który z nich bardziej do Ciebie przemawia?
Owszem, Chat GPT może okazać się bardzo przydatny i wspomóc także Twoją pracę, jednak warto odpowiedzieć sobie na pytanie: „Czy chcę, by moje relacje z klientami/usługodawcami zostały zastąpione przez wymianę zdań ze sztuczną inteligencją?”. Najbardziej satysfakcjonujące relacje biznesowe, również te istniejące jedynie na portalach społecznościowych, oparte są na kontakcie face to face (nawet jeśli takie spotkania odbywają się wyłącznie za pośrednictwem Zooma czy Skype’a). Tylko taki kontakt pozwala na odbieranie nie tylko komunikatów werbalnych, ale także mowy ciała: gestów, mimiki, tonu głosu. Przyznasz więc, że Chat GPT nie poprowadzi Twoich social mediów w tym kierunku? Fanpage, na którym będziesz publikował wyłącznie treści przygotowane przez sztuczną inteligencję na pewno zmieni swoje oblicze. Jednak czy na pewno w taki sposób, który zadowoli Twoich obserwujących?
Wątpliwości dotyczące AI
Wiele wątpliwości budzi także to, w jakim kierunku dąży wykorzystywanie sztucznej inteligencji. Już w 2022 roku Jason Allen użył AI do stworzenia obrazu na podobieństwo barokowych malarzy. Nieoczekiwanie obraz stworzony przez sztuczną inteligencję wygrał konkurs Sztuk Pięknych w Kolorado. Wśród reklam na Facebook’u pojawiają się takie, w których na grafikach widać hasła typu: „Napisz bestseller z pomocą sztucznej inteligencji”.
Do czego jeszcze ludzie spróbują wykorzystać sztuczną inteligencję, by łatwiej i szybciej osiągnąć to, na co inni pracują latami? Prawdopodobnie przekonamy się o tym już wkrótce. Jedno jest pewne: warto być na bieżąco z nowinkami, korzystać z nich, jeśli faktycznie mogą nas wspomóc w prowadzeniu fanpage’a, jednak zawsze należy przeanalizować, co w dłuższej perspektywie czasu przyniesie Ci więcej korzyści.
Izabela Tomiczek-Pitlok – kobieta pełna mocy, inspiratorka, nieustannie motywująca innych do działania. Zawodowo: specjalistka od budowania marki osobistej, właścicielka agencji marketingowej wspierającej kobiece i męskie biznesy w budowaniu marki online, pomysłodawczyni i założycielka międzynarodowego projektu „Kobiecy Challenge”, redaktor naczelna portalu Świat Kobiecej Mocy, współautorka książki „Świat Kobiecej Mocy. Niezwykłe historie 11 kobiet, które odważyły się zmienić swoje życie”.
kontakt@kobiecychallenge.com
https://swiatkobiecejmocy.com/
artykuł sponsorowany
Spotykam się z takimi czatami w przypadku np. niektórych sklepów czy firm kurierskich, i raczej nie jestem zadowolona. O ile sprawa jest naprawdę prosta, to OK (ale tutaj też na ogół można znaleźć odpowiedź bez czatu), o tyle jak sprawa jest bardziej skomplikowana, to czat nie zawsze zdaje egzamin
Słyszałam o takim programie, myślę, że w przyszłości może ona pojawić się w wielu dziedzinach naszego życia.
Odpowiednie treści to sukces socjal mediów