Zerknij koniecznie

podcast, słuchawki, mikrofon - jak wzmocnić markę

Jak wzmocnić markę podcastami?

Do 2030 roku 70% treści w internecie stanowić będzie audio- przewidują badacze.

Audio jest wygodne, ponieważ możesz go słuchać wykonując jednocześnie inne czynności np. prowadzić samochód, albo tworzyć rękodzieło. Podcast to jest każda forma audio, którą prezentujemy w Internecie i na platformach podcastowych. Jak wzmocnić markę podcastami?

W tym artykule krok po kroku pokazujemy, co jest najważniejsze w tworzeniu podcastu wspierającego markę. Podcast może być zarówno monologiem, jak i dialogiem, może spełniać cechy audycji radiowej lub być formą eksperymentalną. Jak sprawić, by podcast wspierał Twoją markę? Jeśli uważasz, że wyznacznikiem Twojej marki jest jakość, to musisz zadbać także o jakość swojego podcastu. Co się pod tym kryje? Dobra jakość podcastu to:

  • Dobra jakość nagrań.
  • Ciekawa treść.
  • Pomysł na formę podcastu.
  • Głosy przyciągające ucho odbiorcy.
  • Prawidłowe wykorzystanie muzyki i dźwięków.
  • Jeśli podcast jest dialogiem ważne jest też to, by w odpowiedni sposób wykorzystać w nim to, co nazywamy „Sztuką rozmowy”.

Jak osiągnąć tak dobry efekt? Przeczytasz w kolejnych akapitach. Jeśli nie masz czasu, zleć nam zrobienie swojego podcastu, albo stworzenie scenariusza, który pomoże Ci go tworzyć w przyszłości. Umów się na konsultację: torbareportera.pl

Dobra jakość nagrań – czym wykonać nagrania do podcastu?

Najprostszym sposobem dla początkujących jest wykorzystanie mikrofonu, który jest wbudowany w telefon. Wyjątkowo dobre mikrofony wbudowano w telefony marki iPhone. Aby zrobić nagranie, znajdź mikrofon w swoim telefonie, ustaw go w pobliżu ust (10-20 cm). Najczęściej najlepszy efekt można uzyskać udając, że rozmawiasz przez telefon, ale wypróbuj też inne opcje. Jeśli chcesz nagrywać w terenie albo własny monolog polecamy lekki rejestrator.

W Torbie Reportera i Podcastera używamy obecnie Zoom H4nPro, ale wcześniej miałyśmy sprzęty takich firm jak Nagra, Marantz, czy Tascam i też byłyśmy zadowolone. Podcasterzy używają również najtańszego na rynku Zooma H1n (ok 400 zł), który na pewno sprawdzi się do rejestrowania wywiadów i monologów. Rejestratory dźwięku są szczególnie użyteczne w terenie. Mają wbudowane mikrofony, co eliminuje kontrolowanie kabla (jeśli tego nie robisz, w nagraniu mogą wystąpić trzaski kabla obijającego się o obudowę). Pamiętaj o kupieniu gąbki na mikrofon, nawet jeśli jest wbudowany w rejestrator dźwięku.

Do nagrywania podcastów online dużo wygodniejszy jest mikrofon, który podpiąć można bezpośrednio do komputera. Proponujemy zacząć od niewielkich i tanich mikrofonów krawatowych. Jako Torba Reportera i Podcastera używamy zwykłych mic Boya za 100 zł. Za tę cenę, jakość nagrania jest naprawdę dobra. Nick Garnett z BBC poleca do podcastów RODE NT1. Koszt tego sprzętu to ponad 1000 złotych. Ten mikrofon pojemnościowy, sprawdzi się zarówno przy nagraniach studyjnych, jak i w terenie.

Zawsze należy sobie jednak zadać pytanie, czy taka inwestycja w danym momencie tworzenia naszego podcastu, jest w ogóle potrzebna? Warto przyjrzeć się ofercie mikrofonów podpinanych do komputera przez USB (już od 50 zł, ale polecamy zainwestować nieco więcej). Mikrofony dedykowane podcasterom za kilkaset złotych wypuściły tak znane firmy jak RODE, Audiotechnika, Yeti itp. Wybierając mikrofon powinniśmy się kierować tym, do czego dany sprzęt ma nam służyć, jaki rodzaj nagrań będziemy nim wykonywali najczęściej, i oczywiście, ile pieniędzy chcemy na niego przeznaczyć.

Tajemnica wykonania dobrego nagrania nie kryje się tylko w mikrofonie. Naszym zdaniem, dużo ważniejsze są słuchawki. To dzięki nim już podczas nagrania jesteśmy w stanie wychwycić, czy nasze nagranie jest dobre, czy złe. Jakie powinny być słuchawki? Więcej o sprzęcie usłyszycie w naszym podcaście.

W jakim pomieszczeniu nagrywać podcast?

Nie musisz robić nagrania w studiu radiowym, ale warto wiedzieć, że pomieszczenie służące do nagrań powinno być w miarę małe. Bardzo dobry jest umeblowany pokój, w którym znajdują się książki. Można dodatkowo otoczyć siebie i mikrofon dużymi poduszkami. Korespondenci zagranicznych stacji radiowych bardzo często stosują metodę „pod stołem”. Trzeba nakryć stół kocem, tak by koc stworzył ściany i wejść do środka. Nawet jeśli w nagranie wgrywają się głosy z zewnątrz, są przytłumione.

Dwa pomieszczenia, w których odradzamy nagrywać to kuchnia i łazienka. W kuchni zwykle pracuje lodówka. W łazience często jest pogłos. Dobrym rozwiązaniem może być nagrywanie w samochodzie, który zaparkowany został w cichej uliczce. Jednak zawsze należy to sprawdzić używając słuchawek. Więcej o pomieszczeniach do nagrywania podcastu usłyszysz w naszych podcastach

Jak zmontować podcast?

Podcast możesz zmontować samodzielnie, lub oddać do obróbki profesjonalistom. Jeśli robisz to samodzielnie możesz skorzystać z darmowych (np. Audacity) lub płatnych programów do obróbki dźwięku. Co należy wycinać z nagrania? Wbrew pozorom wcale nie należy wycinać wszystkich oddechów, ponieważ brzmi to nienaturalnie. Na pewno warto pozbyć się pomyłek i przejęzyczeń. Warto wyciąć niektóre “yyyy” i “eeeee”. Kryterium jest jedno: ma się tego dobrze słuchać (wypowiedzi powinny być płynne). Wytnij też wszystko to, co jest nudne.

Ważne jest, by rozmówcy mówili na podobnych poziomach. Już podczas nagrywania należy ustawić poziom nagrania pomiędzy -3 a -6 decybeli. Uwaga ta dotyczy jednak tylko podcastów nagrywanych w cichym pomieszczeniu. Jeśli nagrywamy tam, gdzie jest głośno bezwzględnie należy mieć odsłuch i dopasować poziom nagrywania do sytuacji.

Podcast - jak wzmocnić markę podcastami?

O czym nagrywać, aby zainteresować słuchaczy?

Nie ma tematu, którego nie da się rozwinąć w podcaście. Podcast powinien odpowiadać na potrzeby Twoich klientów, czyli grupy docelowej. Jeśli znasz ich problemy, tematy przyjdą do Ciebie same.

Zrób sobie listę odcinków grupując je następująco:

  • budujące świadomość i odpowiadające na potrzeby,
  • rozwiązujące problem,
  • case study,
  • dotyczące tego, co aktualnie się dzieje,
  • celebryci.

Powiedzmy, że Twoja marka promuje zdrowy styl życia. Oto przykładowa lista odcinków:

Budujące świadomość i odpowiadające na potrzeby.

  • Co to znaczy żyj zdrowo?
  • Dlaczego warto żyć zdrowo?
  • Jeść owoce i warzywa czy łykać suplementy?

Rozwiązujące problem.

  • 7 kroków do bycia zdrowym
  • Jak jeść zdrowo, ale smacznie?
  • Jak przyrządzić zdrowe posiłki w pół godziny?

Case study.

  • Wywiad z osobą, która schudła dzięki zmianie nawyków
  • Rozmowa z osobą, która chce wcielić w życie zdrowe nawyki, ale nie potrafi
  • Twoja droga do zdrowego, świadomego życia

Dotyczące tego co aktualnie się dzieje.

  • Jak jeść w święta, by nie przytyć?
  • 7 przepisów na przełamanie jesiennej chandry
  • Jak nie przytyć w pandemii?

Celebryci.

  • Wywiad ze znanym szefem kuchni o dietetyce
  • Co jedzą gwiazdy internetu?
  • Jak dotarłem na szczyt? – rozmowa ze sportowcem

W ten sposób masz 15 tematów. Zakładając, że będziesz publikować systematycznie jeden podcast tygodniowo, masz pomysły na ponad trzy miesiące. Wystarczy poprzeplatać tematy z poszczególnych grup tematycznych i osiągniesz atrakcyjną różnorodność.

Tematy możesz czerpać z rozmów z klientami, z pytań na FB, z artykułów w internecie, programów telewizyjnych, rozmów ze znajomymi. Zobaczysz, jak tylko nadstawisz ucha, nie opędzisz się od tematów.

Zwróć także uwagę, że te tematy można również omawiać na blogu, FB, Instagramie, You Tube. Poza tym każdy podcast trzeba też promować, a to znowu gotowe tematy na wpisy. Zastanawiacie się gdzie tu sprzedaż, skoro treści niekoniecznie dotyczą waszych produktów? W podcaście wspominamy o produkcie czy usłudze, którą chcemy promować i odsyłamy do linku w opisie.

Czy wiecie, że: Jeśli produkty są reklamowane w podcastach to 45% słuchaczy odwiedza stronę internetową sponsora po wysłuchaniu reklamy w podcaście. 28% słuchaczy skorzystało z promocji wspomnianej w podcaście.

Prowadzący, podcast, przemowa

8 cech dobrego rozmówcy i prowadzącego

Prowadzący czy rozmówca nie musi mieć wszystkich wymienionych poniżej cech, ale warto zwrócić uwagę, czy posiada, choć kilka z nich. Z naszej pracy z klientami wynika, że to jest obszar, z którego kompletnie nie zdawali sobie sprawy. Dopiero praca z nami otwiera im oczy, że dobry rozmówca i ładny głos to część sukcesu.

  1. Nie ma wad artykulacyjnych.
  2. Ma ładny tembr głosu, nie drażni nim, a przykuwa uwagę.

Ćwiczenie: zamknij oczy w pociągu, w kolejce do lekarza, podczas rozmowy przez telefon i słuchaj innych. Szybko zrozumiesz co to znaczy miłe brzmienie.

  1. Mówi ekspresyjnie, nie monotonnie.
  2. Nie używa zawodowego żargonu, lecz języka zrozumiałego dla wszystkich.
  3. O najtrudniejszych sprawach opowiada precyzyjnie, bez zbędnego gadulstwa i dygresji.
  4. Rozmówca nie kontroluje każdego słowa, pozwalając sobie pójść na żywioł.
  5. Posiada umiejętność analizy i syntezy.
  6. Wyjątkową i rzadką cechą jest dar mówienia, czyli umiejętność obrazowego

Pamiętaj, dzięki odpowiednim technikom można pracować nad głosem, by brzmiał przyjemnie dla ucha. Więcej na temat głosu opowiedziałyśmy w naszym podcaście.

Wyróżnij się pomysłem na formę!

Jeśli podcast ma wspierać markę to trzeba tak go wymyślić, by rzeczywiście to robił. Czasami jest to trudne, ale nawet najcięższe tematy można przedstawić interesująco. Niebawem premierę będzie miał podcast prawniczy, przy którym współpracujemy. Tematyka prawnicza oczywiście nie jest łatwa w przekazie audio, ale razem z autorką wymyśliłyśmy atrakcyjny sposób, w który opowiadamy o tym trudnym temacie. To, co jest ważne to ogólne zasady dramaturgii, które postaram się przybliżyć. Każdy podcast, tak jak każda historia, musi składać się z początku, rozwinięcia i zakończenia. Jeśli chcecie odnieść sukces początek musi:

  • Zaintrygować odbiorcę, zaskoczyć go albo zainteresować.

Można to zrobić za pomocą dźwięku, słowa, muzyki. Audio daje wiele możliwości. Nasz podcast rozpoczyna się dżinglem, który jest miksem różnych wypowiedzi z życia wziętych, a potem mówimy, o czym jest nasz podcast.

To jeden z pomysłów na zainteresowanie odbiorcy, ale może być ich tysiące. Ważne by było oryginalnie, by się wyróżnić. A potem poinformować odbiorcę, o czym będzie dany odcinek.

  • Rozwinięcie. Dobre audio to jest film bez obrazu.

Jeśli swoim mówieniem potrafisz sprawić, że odbiorca z zapartym tchem czeka na to, co będzie dalej, odniesiesz sukces. Jak to zrobić?

Warto wiedzieć, że najprostszy schemat dramaturgiczny opiera się na konflikcie. Na przykład: Zanim zaczęłam biegać, czułam się brzydka, gruba, zagubiona. Poczułam, że muszę coś ze sobą zrobić, bo chcę czuć się piękna, pewna siebie i szczupła. Próbowałam różnych diet, ale nic nie działało. Gdzie jest konflikt zapytasz? Ano między tym, co chcę, a tym co jest. I potem rozwijasz co się stało…Jeśli chcesz lepiej poznać schemat dramaturgiczny możesz zapisać się na nasz newsletter i w prezencie dostaniesz rozpiskę ze schematem dramaturgicznym i jego praktycznym zastosowaniem. Odsyłamy zatem na www.torbareportera.pl

  • Zakończenie.

Zostaw słuchacza z najważniejszą myślą, którą chcesz przekazać, tak aby przypominając sobie Twój podcast pamiętał właśnie to zakończenie.

Podcast - sztuka rozmowy

Wykorzystaj moc audio, a zyskasz więcej słuchaczy!

Wiele osób buduje podcasty opierając się tylko na słowie. Jeśli wprowadzisz do podcastu słowo i dźwięk od razu się wyróżnisz. Na muzyce możesz podać tytuł Twojego podcastu i powiedzieć dwa zdania, o czym on jest. Będzie to stały element każdego odcinka, tzw intro.

Z kolei dżingle mogą pełnić rolę przerywników, zaznaczających zmianę tematu. Muzyka zdynamizuje podcast, ale pamiętaj o kilku rzeczach:

  • Używaj bezpłatnej muzyki albo kup licencję.
  • Nie wybieraj piosenek, bo na nich trudno będzie coś powiedzieć. To powinny być podkłady instrumentalne.
  • Muzyka ma rytm, którego nie można zaburzyć cięciem w miejscu, które nam się spodobało. Należy ją łagodnie wyciszać, a nie urywać.
  • Gdy zgrasz muzykę ze słowem, zapisz odcinek na jakiś nośnik i odtwórz go w radiu samochodowym. Tam najlepiej słychać, czy proporcje dźwięku i słowa są dobrze ustawione. Zbyt często muzyka zagłusza to, co ktoś mówi.
  • Odradzamy muzykę w tle przez cały odcinek, to przeszkadza. Lepiej, by muzyka podkreślała tylko ważne momenty.
  • Podobnie jest z użyciem dźwięku. Jeśli masz podcast o zdrowym trybie życia, możesz zacząć odcinek odgłosem biegania (gdy będzie mowa o sporcie), albo gotowania (gdy będzie o odżywianiu). Na tych dźwiękach możesz zapowiedzieć kto będzie gościem odcinka, lub powiedzieć coś o treści. To może być stały element, lub pojawiać się od czasu do czasu. Takie dźwięki najlepiej nagrać rejestratorem typu Zoom, o którym już pisałyśmy. Ale UWAGA! Dodanie efektów nie polega na podkładaniu np. auta, gdy mówimy o jeździe autem, czy szczekania psa, gdy wspominamy o psie. To jest dublowanie znaczeń, tzw. masło maślane. Trzeba unikać banalnych skojarzeń. Najbezpieczniej użyć ich na początku, aby wprowadzić odpowiedni nastrój.

Tak naprawdę muzyka i dźwięk (efekty akustyczne) to temat rzeka. Podzieliłyśmy się wiedzą na ten temat w podcastach: 

Muzyka w reportażu

Efekt dźwiękowy

Efekty dźwiękowe 2

Katarzyna Błaszczyk, Hanna Bogoryja-Zakrzewska

Kim jesteśmy?

Katarzyna Błaszczyk, Hanna Bogoryja-Zakrzewska, na co dzień reporterki radiowe, uczą jak budować markę dzięki podcastom i jak zaistnieć w mediach: https://torbareportera.pl/

Autorki e-booka ‘Sztuka rozmowy w podcaście i nie tylko”, który kupisz tu: tutaj: https://torbareportera.pl/e-book/

Temat Cię zainteresował? Sprawdź również: Canva w biznesie – czym jest i dlaczego warto z niej korzystać

0 0 votes
Article Rating
Podziel się swoją opinią
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Zobacz koniecznie
Czas jesienno-zimowy, to moment kiedy coraz częściej sięgamy po ciepły…