Kto pierwszy podaje dłoń?
Poznawanie nowych osób jest dla Ciebie stresujące? Nie czujesz się pewnie, kiedy masz kogoś przedstawić albo Ty masz być komuś przedstawiona?
Jeśli w takich sytuacjach często zastanawiasz się, kto jako pierwszy powinien wyciągnąć dłoń, poznaj savoir vivre powitań. Dzięki temu będziesz mogła pewniej uczestniczyć w spotkaniach biznesowych i bez przeszkód nawiązywać nowe znajomości.
Kto się wita?
O ile w przypadku rodziny czy znajomych, gafa może nam zostać wybaczona, to jeśli chodzi o spotkania biznesowe, powitanie czasem może okazać się kluczowe dla dalszego przebiegu spotkania. Tym bardziej, jeśli zostają nam przedstawione nowe osoby – w końcu pierwszego wrażenia nie da się zrobić po raz drugi, a jak wiadomo, ciężko wypracować swój pozytywny obraz w czyichś oczach, jeśli już na początku przedstawimy się nienajlepszej strony. Co więc zrobić, żeby spotkanie przebiegło pomyślnie? Zapamiętaj kilka podstawowych zasad savior vivre.
- Jeśli pracujemy w korporacji, jako pierwszy wita się ten, kto zajmuje wyższe stanowisko. Tutaj nie ma znaczenia ani wiek, ani płeć.
- Jeśli udajemy się na spotkanie służbowe z klientem, witamy się jako pierwsi, w myśl zasady “klient nasz Pan”(przynajmniej chwilowo, więc postarajmy się wypaść jak najlepiej).
- Jeśli w chodzimy do sklepu to my jesteśmy klientami, ale w drodze wyjątku od reguły, witamy się jako pierwsi. Zresztą, często: “Dzień dobry” ciśnie nam się na usta automatycznie, kiedy tylko przekraczamy próg butiku czy supermarketu.
- Jeśli chodzi o spotkania towarzyskie i rodzinne, młodsza osoba wita starszą, mężczyźni witają kobiety.
Kto podaje dłoń?
Pewnie niejednokrotnie zastanawiałaś się czy podać dłoń osobie, która właśnie pojawiła się w zasięgu Twojego wzroku. A może spotkałaś kogoś na ulicy i odwróciłaś wzrok, żeby uniknąć niezręcznego przywitania? Zdarzyło się, że automatycznie podałaś rękę a chwilę później zastanawiałaś się czy nie popełniłaś gafy i czy nie powinnaś była zaczekać, aż to ta druga osoba wyjdzie z inicjatywą? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą uniknąć takich sytuacji w przyszłości.
- Jeśli wybieramy się na spotkanie z osobą wyższą rangą (np. szefem), to on powinien wyciągnąć dłoń jako pierwszy, nie odwrotnie.
- Jeśli idziemy na spotkanie z klientem, to również on powinien wyciągnąć rękę jako pierwszy.
- Jeśli spotykają się osoby, które mają porównywalne stanowiska, osoba starsza podaje rękę młodszej a kobieta mężczyźnie – tak, jak w przypadku towarzyskich spotkań.
Uważaj na…
- wilgotne lub brudne dłonie – nic tak skutecznie nie psuje pierwszego wrażenia. Pamiętaj, żeby tuż przed spotkaniem zadbać o higienę, umyć dłonie. Nie pozostawiajmy po sobie negatywnych odczuć i niesmaku! W końcu, przecież nie chcemy, żeby osoba z którą rozmawiamy, marzyła o tym, żeby się odwrócić na pięcie i odejść,
- zbyt słaby lub zbyt mocny uścisk dłoni – warto zwrócić uwagę na to, żeby uścisk nie był zbyt słaby, bo wtedy możemy zostać odebrani jako osoby niepewne siebie, chwiejne, przestraszone. Najlepiej uścisnąć dłoń, pewnie, naturalnie (ale też nie za mocno). Dodatkowo… uśmiech może zdziałać cuda!
- całowanie dłoni – to oznaka szacunku dla kobiety, ale coraz częściej się od tego odchodzi, szczególnie w biznesie,
- całowanie w policzek – w dobrym guście jest cmoknięcie w powietrze, żeby nie narazić strefy osobistej naszego rozmówcy. Całujemy (najlepiej powietrze) dwa razy, w pracy i w lewy policzek.
Masz za sobą sytuację, w której nie wiedziałaś jak się zachować podczas powitania? A może masz swój własny sposób, żeby wybrnąć z niekomfortowej sytuacji, kiedy nie jesteś pewien jaki będzie najlepszy sposób na powitanie lub kto powinien wyciągnąć dłoń jako pierwszy? Napisz o tym w komentarzu! Artykuł Cię zainteresował? Sprawdź także: Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie? 5 wskazówek
Garść przydatnych informacji!
Cieszę się bardzo, pracuję nad kontynuacją tematu. 🙂
Dla mnie niekomfortową sytuacją kiedy nowo poznany mężczyzna koniecznie chce pocałować mnie w dłoń, a ja nie mam na to najmniejszej ochoty :/
Dla wielu kobiet to może być niekomfortowa sytuacja, tym bardziej, jeśli witający się Pan, jest nam zupełnie nie znany – dlatego coraz częściej odchodzi się od tego zwyczaju. Jest jednak tego plus – pocałowanie dłoni od dawna jest uznawane za oznakę szacunku dla kobiety, o ile oczywiście, jest to delikatne muśnięcie a dłoń nie jest przetrzymywana zbyt długo. 😉
To ważne i przydatne informacje, które mogą przydać się w różnych sytuacjach. 🙂
Codziennie spotykamy nowe osoby, każdego dnia się witamy, także ta wiedza naprawdę może okazać się przydatna w praktyce. 🙂
Warto wiedzieć, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie. 🙂
O właśnie! A przy okazji zachęcam do przeczytania artykułu “Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie? 5 wskazówek” – link można znaleźć powyżej, w artykule.
Niby zwykłe podanie dłoni, a jak wiele znaczy i jak wiele można o nim napisać.
To tylko podstawy, ale można o tym naprawdę wiele napisać! Jest wiele rodzajów uścisków dłoni, to byłby temat na kolejny artykuł.
Warto by było takie podstawy savoir-vivre wprowadzić do szkół zamiast niepotrzebnych przedmiotów…razem z psychologią ?
O właśnie! Jestem tego samego zdania. Przynajmniej od młodości byłyby kształtowane odpowiednie zachowania wśród uczniów. 🙂
No właśnie, niby to wszystko oczywiste a jednak ludzie nie pamiętają…
Kiedyś się tego nawet uczyłam, ale czasami zdarza mi się zapomnieć te zasady 😉
Od dawna brakowało mi takiego wpisu! od razu jaśniej się robi
Ciekawy portal, ale znowu tylko dla kobiet co wg mnie nie jest do końca dobre (Łukasz)
Jak ja się cieszę, że takie posty jednak się pojawiają i oby takich było więcej
Bardzo ciekawy artykuł. Będę tu zaglądać.
Warto czasem odświeżyć dobre wychowanie