W mojej pracy stratega marki pomagam przedsiębiorczym osobom w ułożeniu planu działania do prowadzenia ich firmy online. Niemal wszystkie osoby, które zgłaszają się do mnie, szukają wsparcia w jednym konkretnym obszarze – a mianowicie, sprzedaży.
Zanim jednak do tej sprzedaży dochodzi, często muszą one odzyskać kontrolę nad kilkoma innymi rzeczami. Wystarczy, że jeden element sprzedaży nie jest dopracowany – a klienci się nie pojawiają lub będą zgłaszać się sporadycznie.
>> Jeśli wolisz odsłuchać nagranie, zamiast czytać artykuł KLIKNIJ TUTAJ<<
Dziś chciałabym Ci opowiedzieć, jakie to elementy. Czytając, zastanów się – tak z czystym sumieniem – jak dużą kontrolę masz nad danym obszarem.
Zacznijmy od najważniejszego. A jest tym…
1) Twoja oferta
Jeden z najważniejszych elementów, Twój punkt wyjścia. Jeżeli nie wiesz, co właściwie oferujesz, nie umiesz o tym opowiedzieć, to nie ma co oczekiwać, że klienci sami się domyślą. Dobrze, jeżeli jesteś w stanie to ująć w jednym zdaniu, tak aby zrozumiała to osoba zupełnie nie znająca się na rzeczy.
Jeżeli już wiesz, co oferujesz – super! Pozostaje się zastanowić, czy to, co chcesz sprzedawać rzeczywiście jest ludziom potrzebne lub realnie się podoba. Tak bardzo, że jest skłonny wydać na to odpowiednie pieniądze.
Produkt/usługa już jest, ale teraz: czy wiesz, kto będzie na nią chętny? Jeśli nie, popracuj nad kolejnym elementem, a jest nim…
2) Grupa docelowa
Czy wiesz, jakiego rodzaju ludzie z chęcią kupiliby to, co masz do zaoferowania? Czy wolą Twoją ofertę kobiety, a może mężczyźni? W jakim są wieku (widełki)? Czym się interesują? Co im się podoba? Jakimi wartościami się kierują? Jeżeli nie wiesz takich rzeczy, nie ma co liczyć na przewidywalność w sprzedaży, a raczej na przypadki.
Jeżeli wiesz, komu coś oferujesz – wtedy jesteś w stanie lepiej dostosować ofertę, lepiej ją przedstawiasz, trafiasz w gust tych osób i sprawiasz, że w ogóle Cię zauważą w natłoku informacji.. Wiesz, gdzie znaleźć te odpowiednie osoby. Czy wolą one przeglądać Instagrama? A może lepiej zadziała umieszczenie swoich ulotek w pobliskim salonie?
Gdy już masz dobrą ofertę i wiesz, komu się ona spodoba – pozostaje Ci poinformować te osoby o możliwości skorzystania z niej. Potrzebna Ci wiedza, jakie są najlepsze…
3) Sposoby dotarcia do klientów
Można śmiało powiedzieć, że dwa podstawowe sposoby na dotarcie do klientów to rozwijanie social media (bezpłatne, ale dość czasochłonne) oraz reklamy (płatne, ale z dużo szybszymi efektami). Oba mają szansę zadziałać, jeżeli pozostałe elementy są obecne i dopracowane.
Częstym błędem jest pokładanie całej nadziei na marketing jedynie w reklamach – podczas gdy nie odrobiło się wstępnej „pracy domowej” odnośnie tego, co i komu oferujemy.
Oprócz samego dotarcia do klienta, niezmiernie waży będzie jeszcze kolejny element, czyli…
4) Odpowiedni czas
Sezonowość i trendy to dwa zagadnienia, które znacząco ułatwiają lub utrudniają sprzedaż. Jeżeli oferujesz rzeczy odpowiednie na prezenty, zapewne dużo więcej zamówień będziesz mieć przed świętami. To wtedy wszelkie działania marketingowe będą najskuteczniejsze.
Kluczem jest obserwacja, jak to jest u Ciebie, w Twojej niszy, na przestrzeni całego roku. Druga sprawa to znajomość trendów, tego, co się obecnie podoba, czego ludzie już teraz naturalnie szukają.
Możesz przedstawić swoją ofertę odpowiednim osobom w odpowiednim czasie i miejscu, ale co jeżeli to, z czym masz problem, to…
5) Odpowiednia wycena
Cena, którą proponujesz za Twoje produkty/usługi, może być zarówno za wysoka, jak i za niska. W tym pierwszym przypadku cenę potrzebujesz odpowiednio wyjaśnić. Zrobisz to, wykazując jakość oraz wyjaśniając odbiorom, czym się Twoja marka wyróżnia. Pomogą w tym fajnie zrobione social media, dowód społeczny w postaci opinii od zadowolonych osób, przygotowanie darmowego wydarzenia.
Gdy cena jest zbyt niska, Twoja oferta może się wydać zbyt podejrzana. Nie wiesz, jak wycenić swoją pracę? Najłatwiej (zwłaszcza na początku) wycenić Twoją ofertę „po środku”. Gdy już umiesz wykazać, dlaczego warto się na nią zdecydować – wtedy proponuję celować w segment premium.
Autorka: Daria Robbe Groskamp – Strateg marki, przedsiębiorczyni. Właścicielka dwóch biznesów online. Specjalizuje się w budowaniu marek opartych na pasji lub specjalizacji. Swoją pracą chce udowadniać kobietom, że możliwe jest zarabianie na tym, co się kocha i w czym jest się dobrym, nawet jeżeli do dyspozycji mamy kilka godzin dziennie. Autorka trzech książek, które łącznie sprzedały się w nakładzie 4000 egzemplarzy, ponad 20 kursów i 50 e-booków. Twórczyni podcastu Ja i mój biznes online, kanału Marka na Sukces oraz systemu budowania marki Drogi Twórcy (drogitworcy.pl/quiz) opartego o nasze naturalne przewagi.
Chcesz dowiedzieć się więcej o Rozkręcaniu sprzedaży?
Dołącz na moje warsztaty Rozkręcam sprzedaż, które odbędą się między 22-26.01.2024. Właśnie podczas tych warsztatów dowiesz się, jak poukładać wszystkie elementy i docelowo tak zadziałać, by pojawiło Ci się więcej klientów w 2024 roku.
Na szkolenie zapiszesz się za darmo.
Zapisy trwają do 22 stycznia 2024 tutaj:
https://drogitworcy.pl/rs-zaproszenie
artykuł sponsorowany #seriaekspercka
Temat Cię zainteresował? Sprawdź także:
- Czym jest „naturalna przewaga” i jak wykorzystać ją w budowaniu marki osobistej? – rozmowa z Darią Robbe [WYWIAD]
- Czy warto rezygnować z etatu, by zarabiać na własnej pasji? – rozmowa z Darią Robbe [WYWIAD]
- 5 sposobów na pozyskiwanie klientów i zwiększenie sprzedaży, które realnie zadziałają w 2024 roku!
Bardzo przydatny post, który zawiera dużo informacji. Cieszę się, że na niego trafiłam, na pewno wyciągnę coś dla siebie.
Tak, to bardzo ważne elementy, żeby dotrzeć do klientów z produktem, który odróżnia się od innych