Rodzaje błędów na stronach — sprawdź, co oznaczają!
Błędy na stronach to dość częsta przypadłość, która jednak może szybko zostać naprawiona. Istotne jest jednak, by wiedzieć, co kryje się za konkretnymi typami błędów i jak sobie z nimi radzić.
Rodzaje błędów na stronach – co musisz wiedzieć?
Błąd na stronie może pojawić się z wielu powodów – często dość błahych i bardzo prostych do naprawienia. Z punktu widzenia użytkownika mogą być jednak dyskwalifikujące. Osoba, która nie zna danej firmy, trafi na nią np. polecenia czy reklamy, a następnie odbije się od ściany w postaci błędu na stronie, może już nigdy więcej nie wrócić. W ten sposób łatwo traci się leady i potencjalnych Klientów. Co więcej, błędy na stronie mają też swoje konsekwencje w odbiorze przez wyszukiwarki, co przekłada się na gorsze pozycje.
Nikt nie powinien mieć więc wątpliwości, że błędy na stronie niosą za sobą gorzkie konsekwencje i najlepiej jest im zapobiegać, a jeśli się to nie uda, to jak najszybciej je naprawiać. Użytkownik strony błąd postrzega jako problem uniemożliwiający prawidłowe korzystanie z witryny. W rzeczywistości błąd ten jest problemem komunikacji między przeglądarką a serwerem, na którym utrzymywana jest strona WWW. Przeglądarka wysyła żądanie do serwera, a gdy napotka problem, otrzymuje kod odpowiedzi, czyli informację o tym, co dzieje się z wygenerowanym zapytaniem i, czy może ono zostać zrealizowane.
Klasy błędów HTTP
Informacje przesyłane przez serwer dzieli się na kilka klas, odpowiadających początkowej cyfrze.
- 1xx, to kody informacyjne
- 2xx, to kody powodzenia
- 3xx, to kody przekierowania
- 4xx, to kody błędu aplikacji klienta
- 5xx, to kody błędu serwera
Najczęstsze błędy HTTP
- Kod 301 – komunikat ten oznacza, że poszukiwana informacja znajduje się w innym miejscu. Serwer aktualizuje link i przenosi użytkownika do nowej lokalizacji.
- Kod 401 – komunikat oznacza nieautoryzowany dostęp. Błąd ten występuje, kiedy przeglądarka żąda uwierzytelnienia – czyli do zobaczenia strony konieczne jest zalogowanie się.
- Kod 404 (not found) – komunikat wskazuje na to, że strona nie istnieje (nigdy nie istniała lub została usunięta). Jest to najczęściej pojawiający się kod błędu – występuje np. gdy wpiszemy błędną nazwę domeny. Istnieje ryzyko, że strona została przeniesiona, jednak administrator nie stworzył przekierowania. Dowiedz się więcej z artykułu: Czym jest błąd 404.
- Kod 429 – komunikat ten spowodowany jest zwykle ograniczeniem liczby zapytań i stanowi jedno z zabezpieczeń przed hakerami. Gdy się pojawi, warto sprawdzić, jak strona jest skonfigurowana i czy nie trzeba zwiększyć przepustowości (zmienić limitu).
Kod 500 – ten komunikat oznacza błąd serwera, który uniemożliwia przeglądanie strony. Aby się z tym uporać, należy zgłosić się jak najszybciej do firmy hostingowej.
artykuł spondsorowany
Bardzo przydatne informacje, takie kody to codzienność w Internecie 🙂
Great thanx for this article. Dzięki za ten artykuł. Warto wiedzieć takie rzeczy.